Jag funderar på om det kan vara smart att köpa ny bil privat och sälja redan efter 2 år? Många bilar tas idag via leasing och kommer ut på begagnatmarknaden efter 3 år. Min tanke är att efterfrågan borde vara högre på 2-åriga bilar i fint skick med låga mil (2-3 tusen), och att man kan få relativt låg värdeminskning(typ samma som att behålla 3 år) samtidigt som man får köra nyare bil. Kanske slipper man helt service och krångel.
Vet att många här kommer skriva att en begagnad Corolla som rullar 20 år eller en 10 år gammal V70 blir billigare. Men här jämför jag mer med privatleasing eller att köpa ny och behålla 3 år.
Tanken är att satsa på populära familjebilar, gärna till kampanjpris och med bra garantier.
Vad tror forumet om detta upplägg? Det är ju även kul att byta bil, tycker jag .
Har själv varit på biljakt en period och jag skulle säga att det beror lite på.
När det gäller bensin/diesel så vill man helst ha en bil som är tre år så man slipper extra skatten som är saftig de tre första åren. Utbudet är minimalt och när dessa bilar kommer in går de ofta väldigt fort. Däremot upplever jag utbudet på lite nyare bilar något större.
Jag landade till sist i att köpa en demobil eftersom kostnaden var väldigt nära en bil som var 2 år och lite körd (som du beskriver det) Men det är säkert en smaksak och finns fler perspektiv på det.
Skulle säga att det är en vild chansning hur du än gör, gamla sanningar om bilar gäller inte längre. Andrahandsmarknaden kan rusa eller rasa beroende på politiska svängningar och det är val om 1,5 år. Och det är utöver eventuella tekniska framsteg med elbilar.
Hade jag velat ha en ny eller nästan ny bil hade jag leasat för att vara någorlunda säker på att veta vad den kommer kosta.
Sålde just en elbil (Skoda Enyaq) som är drygt två år och har gått lite drygt 3000 mil. Brutal värdeminskning på den på denna tiden och den ser inte ut att minska direkt.
Jag håller med. Skulle inte köpa en bil privat för cash eller lån nu. Gamla sanningar med -50% efter 3år som det var förr eller till och med plus på elbilar strax efter pandemin gäller inte längre. En bil är för mig en funktion ungefär som Netflix, bara lite högre månadskostnad på leasingen.
Elbilar kan gå hur som helst, det kommer massor av små billiga elbilar nu under 2025 för att möta EUs nya utsläppsregler för tillverkarna där de får böter om sålda bilar släpper ut för mycket co2.
Bensin och Diesel är lika osäkert kort när de andra nya reglerna ETS-2 som kommer lägga kostnad för utsläppsrätter på bränslebolagen, det har inte skrivits så mycket om det ännu men prognoser pratar om 25-39kr/liter när det införs 2028. Och vem vill då köpa en bensinare beggat om man kan få en elbil i golfstorlek för hyfsad peng?
Bra fråga, jag har en strategi som skulle kräva en stor bloggpost för att beskriva. Men man kan konstatera att År1 är det dyraste året, År2 det näst dyraste året, osv. Sen efter 6-8år/13-15tusen mil så kommer det komma en del reparationer/underhåll som kommer göra att kostnaden kommer bli högre än åren innan.
Äga en bil i 2-3 år blir dyrt efersom det är de 2-3 dyraste åren. Att ha den År4 och År5 också kommer göra att snittkostnaden per år kommer att bli lägre. Om du lyckas undvika År1 också (det dyraste året) så kommer snittkostnaden att bli ännu lägre på säg 5år.
Min plan har varit följande (har, eftersom den är lite svårare att genomföra pga att nybilpriserna har gått upp som fan senaste åren): Låna 100% av bilens pris. Uppskatta hur mycket av bilens värde som kommer vara kvar efter 5-6år. Betala av lånet i den takt så att lån=restvärde. Det blir som att du skapar ett eget leasingkontrakt med dig själv, med hjälp av banken. Huslån hade varit bäst och billigast.
OBS! Efter År2/3 så kommer bilens värde vara lägre än lånet. Men håll ut, efter År5-6 så möts dessa kurvor igen och du kan sälja bilen och betala av kvarvarande lån. Så kör du en ny runda igen.
Hmmm. Låter som en dyr idee.
Jag köpte bil med ungefär 2-3 år som gått 3000 mil. Jag fick den för 50% av nypriset ! . Näsblodsdyra mil för första ägaren. Dessutom fick jag med 4 riktigt bra vinterhjul med på köpet.
Det var härad 10 år sedan nu. Min värdeminskning har varit faktor 5 drygt lägre per mil än den stackars förste ägaren fick tåla.
Ungefär så där fösöker jag göra också, och inbillar mig att det är ett av de minst dåliga sätten man kan ha/äga bil. Köpa en bil som gått runt 4.000 mil när den första ägarens 3-årsleasing tar slut. Jag kör relativt lite, typ 1000-1200 mil om året, och tänker äga den till runt 10.000 mil, alltså kanske 5 år.