Hej!
Jag här hängt med lite av och till i forumet och på Youtube i några år, men nu är livssituationen äntligen sådan att vi känner oss trygga med att kunna formulera en långsiktig plan. Jag önskar verkligen lite hjälp med tankekraft här, det är möjligt dock att jag bara överanalyserar…
Bakgrund:
Vi har de senaste 3 åren spenderat ca 1,2 miljoner kr i likvida medel på husköp, bilköp & renoveringar. Situationen har varit ganska flytande och oklar i när och hur mycket kontanter vi behövde , så vi har endast sparat ca 2 % av inkomsten i Indexfonder, och resten har hamnat bara på sparkonto som vi gjort betalningar från. Nu är vi rätt så färdiga med stora projekt, och nu visar det sig att vi har ca dubbelt så mycket pengar på vårt sparkonto som vi vill ha i Bufferthink…
- Vår livssituation är att vi är båda runt 30 år, bor i en liten stad, har huslån på 2,4 miljoner, första barnet påväg, nettolön totalt/mån = 55000kr.
- Vi tror att vi kan “sätta undan” mellan 100k - 150k per år (så vi får balansera om hinkarna allteftersom vi lär oss)
- Vi har som “dröm”/mål att kunna bygga ett nytt hus om 6-10år, om allt går väl. Därefter sälja detta huset och förhoppningsvis få ut en del vinst och kunna spara långsiktigt därifrån igen.
Jag hade nu då tänkt såhär:
- I och med tillgångar i hus m.m. tänker vi ha Mellanriskhinken ca lika stor som Bufferthinken, alternativt lite högre
- Från nu kommer vi spara undan ca 10 % (ca 5,5k) av vår inkomst per månad i Passiva hinken (detta ingår i de 100k-150k per år som vi tror kunna “sätta undan”)
Mina frågor:
-
Låter strategin ovan som någorlunda väl balanserad och rimlig?
-
HUR ska jag tänka för att överföra “en hel Bufferthink” av pengar från vårt sparkonto och “skapa upp” en Mellanriskhink?
-
Jag har tänkt Fondrobot på Lysa, men hur ska man i slutet av 2023 tänka med fördelning ränta vs. aktier. Kommer högre andel ränta vara smart nu när räntorna stiger?
-
Ska man bara sätta över hela kapitalet på en gång? Är det smart när kronan är lågt värderad?
-
Är dessa bara dumma funderingar och liksom tankar för att försöka “time the market”, och jag borde inte tänka så mycket på det?
-
För Mellanriskhinken, om den nu blir relativt liten och med hög andel räntefonder, bör jag lägga det på ISK…?
Stort tack på förhand ![]()