Hej!
Jag pluggar just nu på civilekonomprogrammet i Örebro med inriktning management. Min långsiktiga plan är att flytta till Stockholm och arbeta som managementkonsult, exempelvis på KPMG eller något annat bolag. Jag har redan börjat söka internships och tagit kontakt med personer på LinkedIn inom branschen, men är osäker på om det faktiskt leder någonvart.
Jag har praktik min sista termin (om ca ett år) och skulle gärna vilja göra den i form av ett internship på ett konsultbolag. Samtidigt vill jag under tiden förbereda mig på bästa möjliga sätt. Därför har jag några frågor:
-
Finns det någon community i Sverige där man kan öva på case-intervjuer och förbereda sig tillsammans med andra som vill in i management consulting?
-
Är det någon här som redan jobbar i branschen eller har kontakter som kan dela med sig av hur man bäst sticker ut i processen?
-
Vilka praktiska saker borde jag fokusera på utöver att träna case? Jag har provat lite olika vägar, men inte riktigt hittat rätt.
-
Jag jobbar redan vid sidan av studierna, men finns det extrajobb eller roller som faktiskt stärker CV:t inför management consulting (t.ex. analys, projektledning, traineeprogram)?
Jag vill gärna höra både från er som själva gått vägen in i branschen och från er som kanske sitter på andra insikter. Målet är att lära mig mer, få en tydligare riktning och kanske hitta andra som också siktar mot consulting så att man kan peppa och förbereda sig tillsammans.
Tacksam för alla tips, erfarenheter och råd!