Snabb fråga om Kassaflöde

Hörde Andre ”Andres” poddavsnitt, där betoning att ha positivt kassaflöde eftersom vinst ibland kan ”maskeras” av förändring i avskrivningar mm. Är det operativt kassaflöde man ska titta på då i första hand? Om det är kassaflöde allmänt kan väl detta bli positivt genom att man tex ökad lånen vilket ju inte behöver vara särskilt positivt.

Tacksam om någon kan kommentera hur man ska bedöma kassaflöde då jag tycker det är lite klurigt. Är det något poddavsnitt som behandlat detta?

1 gillning

Nope, inget avsnitt som behandlar det. Men låt oss pinga in @Andre_Granstrom. Sedan hade @Andre_Granstrom två uppskattade genomgångar på Patreon som jag tror du skulle kunna gilla:

2 gillningar

Kan det vara detta som menas?

1 gillning

Hej,

Låt oss gå genom lite hur det fungerar.

Det operativa kassaflödet (kassaflödet från verksamheten) är som det låter, nettokassaflöde från verksamheten EFTER skatt. När du bedömer ett enskilt bolag finns det några få tillfällen det är ok att det är negativt, exempelvis när ett bolag bygger varulager och du tror att denna “investering” kommer gynna bolaget på sikt.

Sedan har vi CapEx, investeringskassaflödet. Detta är pengarna ett bolag lägger på att underhålla verksamheten (maintenance capital expenditures) för att den ska helt enkelt kunna fortlöpa, samt för att växa verksamheten (growth capital expenditures) som till exempel ett förvärv. Är investeringskassaflödet negativt har bolaget istället netto-avyttrat tillgångar under perioden.

Operativt kassaflöde - CapEx = Fritt Kassaflöde (Enterpise)

Även här gäller det att förstå verksamheten, om fria kassaflödet (E) är negativt, varför? Är bolaget cykliskt i sina investeringar (en maskinpark som behöver uppdateras vart 10e år) eller har de kanske nyligen förvärvat ett bolag?

Sen kommer vi till finansieringskassaflödet. Det är kassaflödet för att finansiera bolaget. Har ett bolag tagit lån eller gjort emissioner så kommer detta vara positivt. Det vill vi helst inte, jag ser hellre att det är negativt vilken kan vara indikativt på utdelning, återköp av aktier eller återköp av lån. Här är vart du behöver kika för att lösa din fråga kring att fria kassaflödet kan bli positivt p.g.a. lån.

Fritt kassaflöde (E) - finansieringskassaflödet = Årets kassaflöde, eller Fritt Kassaflöde (Company)

Detta är vad som blev över och kommer att landa i bolagets kassa.

Som du ser finns det lite olika nivåer på “att vara ett lönsamt bolag” :slight_smile: Skriver en enkel tabell nedan över hur en kassaflödesrapport kan se ut, det är ganska enkelt. Återkom gärna med frågor så svarar jag så gott jag kan!

/André Granström

Rörelseresultatet

± justering för poster som inte ingår i kassaflödet (av&nedskrivningar, valutaeffekter exempelvis)
± Räntenetto
± Betalt inkomstskatt
=Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital

± Förändring av varulager
± Förändring av rörelsefodringar
± Förändring av rörelsefodringar
=Kassaflöde från den löpande Verksamheten

± Förändring av materiella anläggningstillgångar
± Förändring av immateriella anläggningstillgångar
± Rörelseförvärv/avyttring av en rörelse
=Kassaflöde efter Investeringsverksamheten

± Förändring av lån & leasing
± Emission/återköp
± Utdelning till aktieägare
=Årets kassaflöde

10 gillningar

Stort tack Andre för denna tydliga förklaring!