Min dotter ska åka till Milano och väl där ska hon skicka deposition till lägenhetsinnehavaren, en danska.
Hur gör man detta på ett snabbt, billigt och bra sätt?
Hon har fått hennes danska bankkonto nummer.
Vanligen kan man överföra via sin egen bank, om man registrerat sig för utlandsöverföringar.
Wise.com och westernunion.com är annars överföringstjänster.
Tips: Om hon ska hyra en lägenhet så är tipset att verkligen kolla att danskan äger lägenheten. Gärna använda en rekommenderad agent lokalt i Milano som är vana att förmedla lägenheter. Hört för många stories om att man betalar hyra och deposition för att sedan upptäcka att varken ägare eller lägenhet var korrekt både i Sverige och utomlands.
Bra tips. Den nuvarande hyresgästen ska hyra ut i andra hand och ska lämna över nycklarna i lägenheten. Borde ju vara rätt säkert då, men man kan ju be om att se ett hyreskontrakt också
Wise är superbra!
Måste verkligen slå ett slag för Western Union, deras överförings- och uttagstjänst räddade vår weekend-resa i NYC för ett par år sedan.
Vi sumpade plånboken med ALLA kort i redan första kvällen.
Så där stod vi tvärs över Atlanten utan pengar (tur att våra pass var i väskan på rummet) och vi hade 4 dagar kvar innan hemresan.
Panikslagna försökte vi komma på sätt att lösa detta på. Ambassaden i NYC? Nordea-kontoret i stan? Låna pengar av någon?!
Sen kom vi på att vi kan använda Samsung Pay för de flesta kortterminaler (som vi lyckades koppla till ett kort som vi hade hemma) och Western Union för att ta ut kontanter.
Även fast Samsung Pay funkade så var det nog Western som räddade hela resan.
Man f*n, den där första timmen av panik var fruktansvärt, usch.
Och tillstånd att hyra ut i andra hand ![]()
Vi har hyrt ett antal lägenheten i flera olika länder från lägenhetsinnehavaren och inte i något land har vi sedan fått hyra ut i andra hand. Så kolla upp att det är legit.
Antar att det inte är helt lätt att hitta lägenheter i Milano så risken är att det drar till sig bedragare.
Sen kan jag tycka det är lite märkligt att hon vill ha pengarna till Danmark när hon bor i Milano och kanske ska återvända dit.
Jag har inte koll på Italien/Milano men råder er att kolla upp det. Det handlar säkert om en och annan krona.
Googlade ”apartment rental scam Milano” och detta är första länken. Bland annat röd flag på att betala till ett annat land, så kolla upp det …
En vanlig blåsning det här, tyvärr…
Jag skrev fel. Det är ett italienskt bankkonto. Så kanske bra att betala genom paypal? Kan man få tillbaks pengarna om det är något lurt?
Vi ska be om att få se ett kontrakt
Om du lägger fram bättre bevis än motparten så kan du kräva tillbaks pengarna via Paypal. Men om du har att göra med en rutinerat kriminell scammer är det ju inget att räkna med.
Ok, låter bra då med Paypal