Ciao allihopa,
På sistone har jag tänkt väldigt mycket på mitt sparande - varför sparar jag, vad vill jag egentligen uppnå? Och jag tror att jag har hittat svaren. Mitt mål är inte vara svinrik och leva ett lyxliv; jag gillar att jobba, jag gillar att renovera min lilla stuga och fixa mina bilar. FI är min grej, RE inte så mycket. Alltså, jag vill leva ett så stressfritt och enkelt liv som möjligt. Och jag vill ha alternativ om jag en vacker dag vill göra nåt annat.
Samtidigt har jag märkt att mitt sparande orsakar lite stress till mig. Finns det en bubbla på börsen just nu? Ska den rasa snart? Vad händer med mina pengar då? Borde jag köpa guld nu? Silver? Blanka, hedga, köpa optioner? Jag lyssnar på tiotals olika podcasts runt världen. Jag helt enkelt tänker för mycket på detta.
Låter bekant? Kan vi göra hela detta enklare? Glömma fyra hinkarna. Guldet. Ombalanseringen. Till och med bufferten? Det tror jag.
Svaret är soffpotatisportföljen. Två ingredienser. Set and forget. Allt du behöver är en globalfond och ett sparkonto. Och två regler:
- Investera 50/50 mellan sparkontot och globalfonden
- Alltid ha minst 50% av hela sparandet i globalfonden
Vad menar detta egentligen:
-
Alltid när du sparar, lägger du 50% av pengarna till sparkontot och 50% pengarna till fonden. Klumpsumma eller månadsparande, 1.000kr eller 1.000.000kr, spelar ingen roll.
-
Det finns inget behov för en särskild buffert eller hinkarna. Man har alla sina pengar utom senaste lönen på sparkontot och globalfonden. Punkt. Om man behöver pengar för en ny tvättmaskin eller för en bilreparation, drar man pengar - surprise - från kontot eller från fonden. Som utgångspunkt använder man naturligtvis pengarna på kontot. Vid en nödsituation kan man också använda kreditkort.
-
Det finns inget behov för att ombalansera heller. Om du tycker att det är en börsbubbla nu eller risknivån har ökat för mycket och således det är dags att flytta pengar från fonden till kontot, fine, det är helt okej. Up to you. Men jag skulle inte röra pengarna på fonden innan jag närmar mig mitt mål (pensionering eller FIRE). Då KAN det vara rimligt att ombalansera. Annars, låt fonden glida och växa.
-
Men, om börsen rasar och andelen av fonden blir lägre än 50% av hela sparandet bör man ombalansera från kontot eller lägga nya sparpengarna endast till fonden. Vet du, då köper man billigt.
-
Annars försöker man aldrig tajma marknaden. Och det finns ingen orsak för det heller. Hela ”portföljen” är ganska riskfri och det finns alltid torrt krut tillgängligt. Blir det ett börsras, skitsamma. Jag klarar det mentalt och pengamässigt.
Måste sparandet faktiskt vara svårare än detta? Lite tråkigt, men superenkelt och stressfritt.
Till slut vet jag att några av er har en fråga: skapar sån ”portfölj” tillräckligt avkastning?
Jag har svaret på den frågan också: spara mera.