”Soffpotatisportföljen” - det enklaste sättet?!

Det kanske blir en rimlig fördelning på slutet eller snarare för hög risk då. Medans risken i början blir på tok för låg. Jag tror faktiskt inte det här är en bra metod då den per automatik ger en dålig tidsdiversifiering. I praktiken ger den låg risk i get-rich fasen och högre risk i stay-rich. Tvärtom mot vad man borde.

5 gillningar

I praktiken ska det vara mellanrisk hela tiden. Och som jag skrev ovanför, fördelningen ska inte vara 50/50 hela tiden, för att det finns ingen separat buffert. Jag tror att majoriteten av tiden ligger fördelningen nånstans mellan 60/40 och 70/30. Som är alltid ok.

Och det faktiskt står på modellen att man kan väl ombalansera när man närmar sig sitt mål. Eller använda pengarna på fonden för att leva eller att köpa nåt. Hur i h¤%&ete vet nån hur hen hanterar risken i framtiden? :slight_smile: Jag kan bara säga att jag skulle vara superstressad för att ha 100% aktier i nuläget.

Om nån är bekymrad över avkastningen, som sagt: spara mera. Att ta mera risk är inte det enda - eller för flesta av oss bästa - sättet.

1 gillning

Gillar din grundtanke om ENKELHET :+1:

70/30 som 55-åring är nog helt ok men problemet/tveksamheten är nog snarare att det var 50/50 som 25 åring där man egentligen borde ligga på/nära 100% för ganska många år framöver.

2 gillningar

Tack för din kommentar, I totally see your point. Och fortfarande har du, Nightowl, Christian osv helt rätt. Matematiskt, men icke nödvändigtvis mentalt.

Denna är en allemansportfölj, som kan också vara det första steget att kom igång och skaffa självförtroende. Och den första modellen som alla förstår omedelbart.

Helt ärligt: ombalansering, hinkarna, value averaging, you name it - dom är helt och hållet kinesiska till en medelsvensson eller medelfinne.

4 gillningar

Jag menar fortfarande på att riskfördelningen över tid blir fel. Vill man inte ta så mycket risk bör man definitivt inte ta så hög risk i övre ålder son det blir med metoden.

Alltså jag anser fortfarande att metoden ger upphov till fel risktagande över ens livstid.

7 gillningar

Jag gillar Soffpotatisportföljen! Tror inte alls det blir för låg risk i början. Snarare att de pengar som hamnar på sparkontot kommer att behövas just till buffert, semester, bil, kontantinsats till boende osv.

:+1::sunny::hugs:

8 gillningar

Håller med, är en favorit här på RT.

Tror inte heller risken blir låg.
Då skulle alla portföljer här på RT hålla för låg risk i början beroende på hur stor buffert det finns.

2 gillningar

Vet ej vad ni tänker men tycker själv att detta är kanske det enklaste ”gå-igång-med-ditt-sparande” sättet? Är ingen rådgivare men jobbar på finansbranchen med många unga anställda som vill ha deras privatekonomi rätt från början - brukar ge detta tips till den som är intresserad att börja spara och investera.

Kan bara instämma. Passar väldigt bra ihop med senaste avsnittet, ”good-enough”.

Har själv tipsat några vänner att köra soffpotatisen.
Vänner som bara tycker det är jobbigt att komma igång.

50% Lysa 100/0
50% konto

4 gillningar

Återuppväcker tråden. Jag gillar upplägget. Simpelt. Kan passa de flesta! Även om jag själv inte följer liknande.

Ponera att jag sparar 10 000/ månad,

5 000 Globalfond
5 000 sparkonto.

Allt flyter på, jg sover gott om natten. På 10 år har jag pungat in 600 000 på vardera. Vips, det blir 2025, börsen sjunker 60%, och jag är fortfarande trygg. Bara det att nu kan jag vara aktiv. Jag ska nu balansera om. Mina 600 000, har blivit 240 000 (för enkelhetens skull räknar jag med 0avkastning under åren). Jag fullkomligt slänger in 180 000 i globalfonden. Jag får äntligen låta de pengarna jobba, vid rätt tillfälle, samtidigt som jag vet att jg gjort ett kap, och jag känner mig än mer säker fram till nästa börskrasch😁

7 gillningar

Man ska ej underskatta enkelhet och långsiktighet. Intressant tanke!:blush:

3 gillningar

Hej
Tycker om idén att som nybörjare inte göra saker för komplicerade. Denna tråd väckte mitt intresse och soffpotatisstrategin tilltalar mig personligen. Har vid 51 års ålder sålt huset och flyttat till hyresrätt. Alla skulder är betalda och jag ha 750000 som jag skall hantera klokt. Funderar på två alternativ: 1. 50/50 mellan räntesparkonto och globalindexfond + fortsatt sparande, eller 2: 33/33/33 mellan räntesparkonto, globalindexfond lägre risk och globalindexfond högre risk + fortsatt sparande? Vill leva ett enkelt och stressfritt liv, men samtidigt ha en ok pension. Hur skulle ni råda mig?
Set and forget :slightly_smiling_face: :+1:
/T

2 gillningar

Om du tänker gå i pension vid 66 år så har du 15 år kvar. Du kanske skulle överväga lite högre risk de närmaste 10 åren. Typ 100 % global indexfond?
Därefter successivt sänka risken och landa på en 50% indexfondportfölj och resten räntor.
Finns mycket att läsa på forumet om sådana överväganden. Många faktorer spelar in.

1 gillning

Jag gillar också när det är enkelt. Är i en liknande situation, dvs 50+ sålt huset och bor nu i hyresrätt.

Jag har valt att ha en så hög buffert på sparkonto (med 3,25 % ränta på min vanliga bank) så att jag sover gott om natten oavsett hur mina fonder går. För mig är det ca 100 000 och det är tänkt som reserv till oförutsedda händelser och till semester eller större inköp de närmaste åren. (Just nu har det råkat bli 131 000, och det känns helt ok.)

Resten är i ett ISK (på min vanliga bank), 100 % aktieindexfonder med låg avgift.

Det allra enklaste hade varit 100 % i EN global fond, men det kändes inte helt rätt för mig. Om handeln skulle stoppas i fonden (kanske pga någon mindre marknad) så skulle det inte kännas bra.

För mig känns det rätt med:
70 % Nordamerika
10 % Europa
10 % Japan
10 % Sverige

Nysparande går in med samma fördelning. Jag sätter in jämna 10 000 med oregelbundna mellanrum. Jag ombalanserar inte.

Jag prioriterar ett bra liv nu och sätter bara in det som blir över. Jag har tidigare snålat i livet för att kunna spara mer, men behöver verkligen inte det, utan försöker göra det jag mår bra av och ha en bra vardag.

Tidigare har jag bytt fonder och ändrat fram och tillbaka på olika sätt, men detta har funkat för mig. Nu känner jag mig lugn med det som det är. Uttag från fonderna görs inte alls.

Jag har inte börjat planera för pension. Det känns ändå ganska avlägset fortfarande. :hugs:

Jag hoppas du hittar den väg som funkar för dig, utan stress. :+1::sunny::smiling_face_with_three_hearts:

4 gillningar

Moi @PinkFlojd och välkommen till forumet!

Coolt att du gillar denna enkla modell! Jag gillar din inställning i sparandet/investerandet - att det borde vara stressfritt och enkelt! :+1:

Tror att 66/33 är en sweet spot för många småsparare. Aggressivt nog, men fortsatt ganska tryggt om man håller aktiedelen i breda index.

Startade tråden när räntorna var runt noll, så förutsättningarna har förändrats lite grann. Tror att det kan vara klokt att inkludera också lite långa räntor (trygga statspapper, kanske IG företagsobligationer) i portföljen idag…?

Men om du tycker att det är mer stressfritt att bara köra sparkontot, det är absolut fine på det viset också!

1 gillning

Ok, tack. Lysa rekommenderade 65% fond och 35% ränta. Låter rimligt.
/T

1 gillning

Beror lite på tidshorisont, riskvilja, volatilitetstålighet, hur viktiga pengarna är o s v.
För många skulle nog 2/3 aktiefonder med 15 års horisont vara lite defensivt. Men som sagt, det beror på. Vad som är rätt för dig kan man bara föreslå om man vet alla förutsättningar.

1 gillning

Näh, 60-70% aktieexponering är en bra utgångspunkt för vem som helst idag. Räntorna har gjort en comeback så skillnaden i avkastning mellan 70/30 och 100/0 aktier/räntor kommer troligen vara ganska liten under nästa 10år.

1 gillning

Svårt att göra förutsägelser, särskilt om framtiden.

2 gillningar

Hur stor skillnad blir det på ett räntekontos avkastning om man räknar med ränta-på-ränta-effekten?

(Förutsatt att räntekontot betalar ut räntan månadsvis)