”Soffpotatisportföljen” - det enklaste sättet?!

Jag tycker konceptet är väldigt likt if you can med william bernstein. Bok kanske det inte ska kallas för den är väldigt kort, men läsvärd och gratis. Han säger typ spara 1/3 globalt 1/3 home bias 1/3 räntor. Gör man det från ung till gammal så kommer det gå bra, man behöver inte tänka mer på det.

6 gillningar

Jag gillar ditt upplägg. Enkelt och bra med en portfölj!

Jag använder 4 hinkarprincipen (ej lekhink) för mitt privata sparande (buffert, mellanrisk, högrisk ) eftersom jag gillar separationen och att det blir tydligt vilket funktion de olika delarna ska fylla. Men jag brukar zooma ut (kolla på helheten, som en portfölj) och gjorde så häromdagen och konstaterade att jag för alla 3 delar kombinerat ligger i en ca 70/30 fördelning. Vilket jag såg att du i en annan tråd uttryckte var en bra fördelning för ett långsiktigt sparande i en uppbyggnadsfas. Månadssparande går likt din modell in i både “aktier” och “räntor”. Känner mig jättetrygg med detta då jag både månadsparar pengar för att kunna använda i närtid, 0-2 år samt pengar på lång sikt +10 år. Ombalansering årsvis.

Jag ska lyssa på poddavsnittet (har sparat ned det) du @JayR är med i för jag har läst en hel del av vad skrivit här på forumet och jag upplever dig som mycket vettig.

Keep up the good work :raised_hands: :clap:

3 gillningar

Tack! Har också fått veta att Bill Bernstein har en portfölj som heter ”The Coward’s Portfolio”, 60% aktier 40% trygga korta räntor. Samma koncept, dvs nån slags barbell mellan hög risk och typ ingen risk.

I will try my best! :wink:

3 gillningar

Skönt namn på denna portfölj, gillar det. Har en liknande portfölj som i grunden är 50/50.

Det man i nästa steg kan göra är att tweaka den efter omständigheter. (Man får pilla! Att pilla gör man när intresset ökar och ekonomihobbyn tilltar. Det är en lärande resa som är kul!)

T.ex.:

• Dra ner på globalindexfondköpen när dollarn är nära all-time high till fördel för mer home bias.
  • I kombination med ovan, sänk snittavgiften genom att handla Avanza Zero, Nordnet Sverige (men även Finand, Norge)
  • Diversifiera med billiga råvarufonder.
  • När dollarn/euron är lägre än snittet, köp korträntefonder i USD/EUR
  • När räntan är högre än snittet köp räntefonder med högre duration
  • När marknaden ser ut att ljusna, ös in lite mer i småbolagsfonder
  • När marknaden kraschar stort, köp rejält med globalindex

På detta vis finns hopp om att slå index. Dessutom; även om du inte gör det så bejakar du en hobby som har lägre risk än de flesta. Dessutom till låg avgift och hög trygghet.

1 gillning

Absolut. Själv brukar jag rekommendera att vara passiv och använda sin energi till nåt annat än investerande.

Men man kan absolut pröva saker och vara mera aktiv, men som du sa, då bör man a) vara medveten om risker och att det kan (brukar att) leda till sämre avkastning samt b) ha en del med mindre risk i ens portfölj. :+1:

1 gillning