Hej där,
Jag har postat tidigare kring en potentiell gåva/arv som kommer vår (min och min frus) väg inom kort. Nu börjar vi se slutet på den här resan och pengarna bör komma in snart. Jag försöker därför vara proaktiv och redo med hur dessa pengar ska allokeras, så att de inte bara blir liggande på vår storbank.
Lite bakgrund om oss: vi är i 30-årsåldern och har en son på drygt 1 år. Våra inkomster är inte särskilt höga just nu och vi lever på en inkomst för tillfället. Däremot är vårt boende billigt.
Utgångspunkt
8 MSEK totalt, inklusive våra egna, blygsamma, besparingar.
Likvida medel
Vi har en del pengar som behöver hållas likvida:
- Köp av bostad under 2026: 50 % kontantinsats på 2,6 MSEK
- Buffert: 420 k
- Resa under året: 100 k
- Inredning till bostaden: 100 k
- Mindre marginal om något oförutsett dyker upp (låga inkomster): 30 k
Totalt: 3,25 MSEK som behöver vara likvida.
Övergripande fördelning
- Sparkonto 1–3: 3,0 MSEK (insättningsgaranti, kontantinsats + buffert)
- Primär bank: 250 k (direkt åtkomst)
- ”Torrt krut”: 1,0 MSEK
- Indexfonder: 3,75 MSEK
Sparkonto-delen känns relativt självklar. Primär bank är bara för smidighet och kan justeras ned något.
”Torrt krut”
Här är jag mest kluven. Jag vet att statistiken säger att man bör investera allt direkt, men jag upplever dagens omvärld som extremt oförutsägbar. Det har nog de flesta sagt genom tiderna, men kan inte hjälpa att det känns otroligt läskigt just nu. Jag känner mig tryggare med att ha ett belopp redo om något oväntat händer, geopolitik, AI-hype, klimatrelaterade kriser etc.
Jag tar gärna emot motargument och perspektiv på om detta är irrationellt eller rimligt.
Nästa fråga är hur detta bör placeras. Helst på Avanza av smidighetsskäl, men deras sparkonto är dåligt. Kort räntefond lockar inte heller, då avkastningen historiskt varit låg och ibland negativ - men aldrig riktigt bättre än sparkonton (eller inte mycket bättre i alla fall.) Samtidigt känns det bökigt att använda ytterligare nischbank p.g.a. KYC och överföringstider.
Indexfonder
Planen är att hålla det enkelt, huvudsakligen DNB Global Indeks S. Jag funderar dock på om en mindre del bör gå till home bias, EM, small cap eller Europa.
Här uppskattar jag verkligen inspel. Allt utöver global index känns lätt som ”höftande”, och det är svårt att veta vad som faktiskt är rätt.
Alla tankar och perspektiv uppskattas, även om ni tycker att upplägget är helt fel. Det här är ett stort beslut för oss och jag vill göra det så genomtänkt som möjligt.