Söker feedback på min FIRE-plan

Någon som kan göra en Review på min FIRE plan? Jag har funderat en del under jul dagarna.
Jag är inte på något sätt där ännu men vill optimera och jobba för detta. :slight_smile:

Bostad

• Bostadsrätt i Stockholmsområdet
  • BRF måste bjuda på Internet :=)
  • 70% Belåning
  • 0kr i avgift (välskött förening)
  • Helst en bra energiklassning på fastigheten

Börs

• Har en portfölj av globala index ETF’er som delar ut (allt från 1-6% D/A)
    • För er som är intresserade så pratar jag om Amundi Prime All Country & Montrose Global Monthly Dividend och ev. någon Sverige ETF (XACTHDIV?) för att få lite extra exponering på hemma valutan

Buffert/Sparkonto (Här tror jag att jag har knäckt koden!)

• Tanken är att ha 12 månaders amortering och ränteavgifter för boendet på sparkonto (SBAB) som dessutom ger lite ränta. (1.5% just nu) SBAB drar då pengarna direkt från sparkontot, istället för mitt lönekonto. Så slipper jag tänka på det till vardags

Övriga levnadskostnader

• De pengarna som delas ut från min ETF Portfölj kan jag leva på till vardags(När jag når min målsumma dvs)
  • Varje år, säljer jag innehav i min ETF Portfölj för att kunna täcka nästkommande 12 månaders amortering och räntekostnader. (Så utdelningarna blir mindre och mindre för varje år som går)

God jul och gott nytt år på er alla!! Hoppas ni har det bra

Nog svårt att hitta, såvida den inte är väldigt likvid av någon anledning eller har inkomster från något, hyreslägenheter, företagslokaler eller annat. Även en välskött brf har ju räkningar att betala för olika tjänster och annat, underhållsplan etc. Däremot kanske den inte har några lån.

Eller hur tänker du där?

2 gillningar

tänkte precis så. Finns ju BRF’er som gör just det. Dom är väll lite guldkorn men dom finns

Ja, guldkorn är det nog

XACTHDIV har nordiska innehav, varav 50% Sverige i nuläget.

1 gillning

Du bör nog räkna med ett stort lån för detta. Jag hade nog räknat på en billigare lägenhet med avgift.

2 gillningar

Hej TS,

Du har i andra trådar nämnt att du är 27. Jag har gjort den resa du nu planerar mot FIRE. Min resa startade när jag var 29, nu ca 11 år senare har jag nått och passerat min målsumma med råge. En sak som jag inte förstod vidden av när jag startade, är att livet händer och ens prioritieringar och mål ändras mycket längs vägen.

Nu frågar du inte efter detta i trådstarten, men jag råder dig att fundera mer kring varför du vill nå FIRE och hur ditt liv ska se ut i FIRE. Finns det något du kan ändra i ditt liv redan idag för att få mer av den känslan trots att du fortfarande jobbar? Att även fundera över livsfönster enligt DwZ kan vara insiktsfullt. Om du t.ex. drömmer om att resa mycket när du når FIRE, då kanske ett sabbatsår redan nu med några distanskurser på nätet (läs CSN) kan vara något medans du är i perfekt ålder för att hänga på hostels med backpackers från hela världen. :wink:

För att återkomma till din fårgeställning så är optimering av uttagsstrategi och portföljallokering inte superviktigt. Gör 80% rätt och fokusera på sparkvot så kommer du nå ditt mål. Antar att FIRE är några år bort så du har tid på dig att sätta detaljerna längs vägens gång.

Lycka till och god fortsättning.

12 gillningar

Jag håller med här. Man ser dem ibland, men då reflekteras det alltid och med emfas i priset. Den typen av lägenheter går ofta till människor med stort kapital och som ser en direkt vinst med att binda upp detta i bostaden framför att investera och betala avgift. Så tolkar jag det åtminstone.

Eftersom jag hemnet- och booliknarkar regelbundet så kan jag säga att de inte växer på träd precis och det kostar om det ska smaka.

Till TS:

Är det någon form av DwZ du planerar för då? Hur skissar du på att denna utfasning ska ske? Jag säger inte att det inte går, bara att det trots allt kräver en hel del is i magen och planering.

Detsamma! :santa_claus:

2 gillningar

Jag vill nå FIRE för att bli ‘FI’.

Det finns vissa saker med att vara “FIRE/FI” som talar till mig väldigt mycket. Te x att vakna på morgonen och göra din långsamma morgon rutin och sen ta ett tränings pass. Det är min definition av en bra start på dagen. Och att inte bli väckt av någon väcka klocka.

Så jag har inga ambitioner på att resa, festa, eller ens äga en bil. Om det nu förklarar mina mål lite bättre.

2 gillningar

Ja det är en bra poäng, avgiften som jag ev. skipper betala blir ju ränta istället kanske. Men Då får man ju ränteavdrag för visso :stuck_out_tongue:

Jag får nog skissa lite på detta och räkna och se vad som är mest rimligt för mig.

Angående “Die with Zero”
Jag vet inte. Antigen Die with Zero, eller Die with Less?

1 gillning

Gällande det här så är det enda jag kan säga att min upplevelse är att det finns mycket mer research/material på längre sparande med aktier/räntepapper än avkastning. Det är därför jag använder de värdepapprena istället.

Att kunna ta sovmorgon var mitt mål. Men ungefär samtidigt som jag lyckades att skapa det arbetslivet för mig själv (via eget företag) började mina barn skolan och skulle vara redo för skolbussen 07:29 :persevering_face:. Saker förändras under livets gång.

1 gillning

Oj, väldigt specifikt kring bostad. Vad är det som gör att du redan nu vet att du vill bo exakt så?

(Och med så specifika saker som att internet måste ingå? Förutom att det är enklare att räkna på levnadskostnad om inte så mycket behöver ingå)

Här tror jag att du skulle kunna vara kreativ och försöka komma dit eller närmare/oftare dit redan långt innan någon FI / FIRE? :blush: