Sökes: Rymlig elbil med kort räckvidd!

Som rubriken antyder är jag på jakt efter en hyfsad rymlig elbil (läs Skoda Octavia eller större, fokus på bagageutrymmet). Jag har inget som helst behov av lång räckvidd utan typ 25 mil WLTP räcker utmärkt. Finns ju ett antal trevliga mindre elbilar med kort räckvidd och som därför är prisvärda (typ Mazda MX-30, gamla Ioniq osv) men någon som har tips på större bil som är prisvärd när jag kan kompromissa om räckvidden?

Edit: 200 000 kr tycker jag är ungefär lagom att lägga på den här bilen.

1 gillning

25 mil WLTP är ju ekvivalent med 17-18 mil i bästa fall på motorväg i kallt väder. Är det vad du tänker dig? Eller menar du “25 mil på motorväg vintertid i Sverige?”.

För om du kan tänka dig WLTP 25 mil så är det väl typ alla elbilar undantaget MX-30, e-UP, Renault Zoe etc (vilket ändå är fel formfaktor).

Storleksmässigt, Kombi + ålder med elbil är det inte så det kryllar av.
MG5 kanske finns för det önskade priset?

2 gillningar

Menar att det räcker med 10 mil när det är -10, så WLTP på typ 40 mil som id3 har är “för mycket”. MG har jag funderat på men bär emot kvalitetsmässigt. En Skoda Enyaq med lilla batteriet kanske kan vara ett rimligt alternativ, men är ju rätt dyr…

Om du ska ha 250 km WLTP, under 200k och stort bagage, så tror jag Maxus Eunic/Eunic6 är enda alternativet. MG5 kanske, men den har betydligt mindre bagage än Octavia. Aiways U5 kan också funka, men utbudet är pyttelitet.

Om du kan kompromissa på räckvidd, så är en variant Renaults och Nissans tidiga personvan-modeller, typ Kangoo Maxi eller Etech och e-NV200 Evalia. De är systermodeller till Nissan leaf. Finns också e-Berlingo som är liknande men de kom lite senare så är dyrare.

Om du kan kompromissa lite på pris, så tror jag på lilla batteriet av typ MG Marvel, ID4, Enyaq och ursprungliga Audi Etron. Dessa kan du få från typ 230k i dagsläget, men hyfsat högmilat då. Just etron ger väldigt mycket lyxbil för pengarna, dess enda problem är i princip att räckvidden är kass.

Om du kan kompromissa på bagage, så finns det rätt många alternativ.

2 gillningar

Du får ju också tänka att räckvidden försämras med tiden då batteriet försämras. Man vill också gärna ha lite marginal så man inte riskerar bli stående

1 gillning

Måste erkänna att jag varit lite sugen på en Mercedes-Benz B 250 e som legat på Blocket, typ 12 mils räckvidd på sommaren och ingen snabbladdning - men en ganska trevlig Merca från 2016 för 150 tkr och låga driftskostnader :slight_smile:

Låter väldigt dyrt för en gammal bil med kort räckvidd

1 gillning

Köp en nästan ny leaf istället Nissan Leaf 40 kWh N-Connecta | Carla

2 gillningar

Om man tänker köpa en bil med Chademo (som Nissan Leaf har) ska man verkligen vara säker på att man aldrig behöver snabbladda.

1 gillning

Det finns ju konverterare om det skulle vara ett problem med chademo

1 gillning

Det är egentligen den sortens egenheter jag tycker är OK och tänker mig att det gör att jag får den billigare - en fyra år gammal ID4 har så många den passar för, men klarar jag mig med kass räckvidd och typ2-laddning borde jag kunna få något som verkar trevligt till ett bra pris - Mazda MX-30 tycker jag är ett sånt exempel, men synd att aningen för liten för mitt behov.

Vilken tur att Leaf är förvånandsvärt rymlig! Den känns nog mossiga för många men kvaliten är god med väldigt nöjda ägare

1 gillning

Förvånansvärt rymlig, betyder det typ som Id3? I så fall defintivt intressant. Har fått för mig att den är liten av någon anledning…

Leaf har större bagageutrymme.

1 gillning

Om du är ute efter assymetrisk uppsida för att du kan tänka dig stå ut med saker som andra inte kan:

• e-golf, identisk med golf i kaross och utrymmen. Bättre kvalité än id3. Enda problemet är kort räckvidd.
  • Audi etron, lyxsuv med fantastiska utrymmen och komfort. Dålig räckvidd och därför enormt värdetapp, från 700k-900k beroende på utrustning till 250k.

Båda dessa är VW-gruppsbilar från innan MEB-platformen kom och har därför dålig räckvidd och förhållandevis lågt pris.

5 gillningar

Volkswagen e-caddy? Där får du rejält med utrymme.

1 gillning

Tack. Hur ska man se på servicekostnaden - är det att anta att den är brutalt mycket högre på Etron än på e-golf pga “lyxbil”? Kommer förstås inte bry mig om det är märkesverkstad eller Mekonomen typ, men instinktivt känns det dyrt så fort något krånglar på en f.d. dyr bil, eller?

Edit: Försäkringsexempel på en Etron (man 42, Stockholmsförort) :grimacing:

1 gillning

Renault Zoe med 52kWh batteriet gör 25 mil på vintern. Faktiskt en oväntat rymlig bil 338 liter bagage. Kör själv en med fru, två barn och en stor Emmaljunga NXT90 barnvagn i bagaget. Sommartid tar man sig hela 38 WLTP mil utan problem.

1 gillning

Ja, både service, reparation och försäkring borde vara avsevärt dyrare för etron än egolf.

1 gillning

Ja allting blir dyrare på E-tron då det verkligen är en lyxbil med luftfjädring odyl.

Gällande försäkring skulle jag tipsa om paydrive så får du ett billigt pris (förutsatt att du kör lagligt)

1 gillning