Tack för insläpp. Detta blir mitt första inlägg. Jag försökte att söka på tidigare trådar som avhandlade solceller men hittade inte direkt något som hjälpte mig. Nu till mina tankar/min fråga.
Jag funderar på att sätta upp solceller på taket. De miljömässiga aspekterna förstår jag men jag behöver hjälp med de ekonomiska tankarna. Solcellerna skulle finansieras via bolånet där vi i dagsläget ligger på lite drygt 50 procent i belåningsgrad och har en ränta på 1,29 procent. Investeringen ligger på ca 95 k och enligt offerten är återbetalningstid ca 11 år och avkastningen ca 7-8 procent. Jag blir inte klok på om detta är en bra investering eller inte.
Saknas någon parameter så kan detta givetvis kompletteras.
Jag har själv kollat på detta. Då min sambo totalt vägrar ta bolån så faller det på det i mitt fall.
Med ett bolån på 1.29% som investeringsbas har jag svårt att se att det skulle vara en dålig affär dock.
Några saker att fundera på:
Hur länge tänkte ni bo kvar i huset?
Har du tagit in flera offerter än 1?
Har du kollat upp hur hög underhållskostnaden är för solceller? Detta är en faktor som ofta missas och som jag inte har kollat så mycket på.
95k låter väldigt billigt så jag gissar på att du har betydligt bättre förutsättning för solceller än vi har på vårt tak.
Jag skulle säga att det är en bra investering av flera skäl:
Om man gillar teknik så är det ganska roligt att ha solpaneler och det känns bra att producera sin egen el.
Det mesta tyder på att man går klart plus under en lång tidsperiod. Det mest optimistiska i kalkylerna brukar vara att växelriktaren håller hela tidsperioden (25-30år), vilket jag har svårt att tro.
Inkomsterna är mer eller mindre garanterade och regelbundna. Jag ser det som en diversifiering av mina investeringar i ett annat tillgångsslag än aktier etc. När börsen kraschar kan man i alla fall hoppas på att solen skiner.
Jag kollade på det här på vårt hus men det tackade nej av två anledningar. Den ena var att grannens träd skymmer 30 procent av vårt tak
Men den andra anledningen var viktigare. En god vän till oss är en fastighetsägare och hade konsulter som räknade åt honom. Slutsatsen var att så länge inget går sönder så räknar man nätt och jämnt hem det. Men så fort du behöver skicka upp någon för att felsöka, reparera, ställa in, ställa om, optimera eller fixa till så var en stor del av vinsten uppäten.
För att få kommersiell lönsamhet krävdes det stora takytor. Han satte upp på sina hyreshus och industrifastigheter men på sin villa gjorde de inte det. Hans kommentar var att sätta på villan kunde vara en kul grej, men inte kommersiellt försvarbar.
Naturligtvis är det anekdotiskt men väl värt en eftertanke. Så återigen kanske en fråga som har både ett matematiskt och känslomässigt svar, där kanske det känslomässiga kan få lov att få prioritet.
Vi vet inte hur länge vi kommer att bo här men vi har byggt huset så att familjen får plats. Jag har tagit in flertalet offerter och har två företag kvar som får kämpa. Går inte bara efter pris utan väger in annat med. Egentligen ska det inte finnas så mycket underhållskostnader förutom växelriktare.
Jag vet din inställning till det och det är lite därför som jag tvekar. Lyssnar mycket på podcasten. Stämmer offerterna så ska det ju matematiskt löna sig men jag är lite tveksam. Är de lite kryddade så försvinner lönsamheten snabbt.
Jag tänker att man får relatera till det som med andra investeringar. Se det som en beslutsprocess. Du har oddsen på din sida och då är beslutet att köra efter vad som är känt idag. Sedan får ju framtiden visa om det var lönsamt, utfallet påverkas ju av faktorer utom ens kontroll. Det har ju inget med beslutet att göra.
Jag tror också att det är så man får tänka. Investeringens storlek är inget vi står och faller med heller. Kanske bara att tuta ock köra. Tack för input!
Jag har solpanelerna på ingång. Installeras om någon månad skulle jag tro. Vill gärna ha igång dem innan mars när man kan förvänta sig att de börjar generera el. Installerad effekt 12470 Watt. Kostnad inklusive laddbox till bilen 144000kr nyckelfärdigt. Ska bli kul att se hur det blir.
Återbetalningstid 11 år. Självförsörjningsgrad drygt 50%. Livslängden på systemet 30 år men som Jan är inne på så verkar det ju osannolikt att ingenting skulle gå sönder under den tiden. Inga rörliga delar dock.
Jag har haft solceller sedan 2018, vi gjorde det dock primärt kanske för att känna sig lite mer självfösörjande / miljövänlig (även om vi bara köper miljöcertifierad el ändå).
Återbetalningstid på 9 år om jag minns rätt, då vi förhandlade fram ett väldigt bra pris.
Sen ska man ju inte glömma att det är värdehöjande för fastigheten med, så man “får tillbaka” lite vid en ev. försäljning, eller kan hamna på andra amorteringskrav när belåningsgraden minskar (om man nu inte tar lån för solcellerna, vilket vi inte gjorde)
Jag har satt upp en rejäl anläggning på ca 18 kWp. Detta är ju förstås den teoretiska kapaciteten och inte den verkliga. Och el behöver ju fortfarande köpas på natten och under de dyra månaderna på året.
Har ett äldre hus som drar en del el och fick förhandlat till mig ett förmånligt pris eftersom jag köpte pallvis med paneler och monterade själv. En behörig elektriker fick förstås komma och göra slutklämmen.
Törs man vara lite om och omkring sig kan man få till en anläggning med rimlig investeringshorisont.
Räknar med att ha fått investeringen tillbaka inom 5-6 år om jag räknar högt. Inte minst för att bilarna rullar bränslemässigt gratis i alla fall 8 månader av året.
Är inte orolig för att elbolaget ska komma och säga att jag producerar för mycket. Det har aldrig någon råkat ut för ännu, och det elbolag som börjar blir nog av med sina solelkunder fort.
Som russin på pannkakan vågar jag inte underskatta de makthungriga elallergier i regeringen och vad dom hittar på härnäst för för att ”rädda” världen. Med det menar jag att elpriserna inte lär minska med åren, då förbrukningen går upp och Sverige aktivt jobbar för att minska sin produktion.
Har också installerat solpaneler, varit i drift strax över 1 år nu. Anläggning på 16,7 kWp på tak uppdelat “nästan” väst/öst med inte helt optimala väderstreck, där 2/3 av solcellsytan är på den mindre fördelaktiga sidan av taket. Kalkylerna ger därför återbetalningstid 12-14 år. Då är inget underhåll eller byte av växelriktare inräknat, däremot utgår kalkylen från att varje såld kWh ger 60 öre tillbaka i deklarationen. Själv tror jag det är väldigt osannolikt att den nivån hålls så hög särskilt länge till vilket har en ganska stor inverkan på kalkylen.
Summa summarum tror jag att lönsamheten i mitt fall är marginell, men omöjligt att veta säkert beroende på framtida elpriser och anläggningens livslängd.
Tog steget trots det för att jag gillar effekten att ha lägre löpande kostnader… men kanske framförallt för att jag tycker det var en kul grej