Sitter och funderar på om det är värt att skaffa solceller eller inte rent ekonomiskt.
tänkte ni kanske hade lite smarta tankar här i forumet ^^
Lite för info:
Har ett hus på 300kvm. värms med jordvärme och har en FTX frånluft värmepump.
elförbrukning på 13000 kwh.
Huset är 5 år gammalt och kommer bo här tills jag dör. jag är idag 30.
så taket är ganska nytt. 17 grader i svv riktning vilket borde ge hyfsad effektivitet.
Har ej tagit in offerter än men räknar med att det kanske kommer kosta cirka 150-200k för att täcka hela förbrukningen.
Så frågan är om det är värt om man bara räknar ekonomiskt med solceller eller om aktier är bättre över sikt?
Då ska du förmodligen maxxa ditt bolån och amortera så lite du kan och lägga allt i småbolagsfonder.
Riskjusterat ej något som rekommenderas av eller för de flesta, vad jag vill trycka på är alltså att du inte kan ta ett investeringsbeslut enbart från maximering av avkastning. Du måste ta in beslutet i din hela ekonomi, din riskpreferens och dylikt.
Solceller har idag vad det verkar enligt alla de kalkyler som gjorts i diverse trådar här en ok avkastning (som är väldigt beroende på faktorer som är svåra att prediktera). Största fördelen är att det torde vara en investering som är okorrelerad med börsen, ger kassaflöde (som kan investeras i annat), samt är inflationsskyddad (i det att elpriserna borde följa inflationen, just nu är det ju t.o.m tvärtom).