Solceller på någon annans lokal

Hej!

Första inlägget och lite ny gällande allt vad solceller / heter.

Svärfar fick monterat en anläggning som betalar av sig inom 3 år, med dagens mått.
Jag och min fru köpte en villa i juli och har fått ett par offerter på en egen anläggning men taket är begränsat (kupoler och dylikt ).

Frågan är nu, kan jag som privatperson montera solpaneler på någons annans lokal då jag inte ser någon vinning med att anlägga det här hemma ?

Inga påhopp tack :ok_hand:

Du kan ju ha markställning för panelerna om taket inte duger…

Har liten del av tomten över, trädäck och utehus tar upp en stor del av ytan :confused:

Det kan du så klart göra, men då göra det på ett mer kontraktuellt sätt. Att sätta upp egen egendom på annans fastighet skulle jag nog avråda från.

Frågan blir hur du skriver kontraktet/avtalet. Det blir snarare att du agerar bank till en installation hos någon annan, där du sedan tar betalt via vinsten från installationen.

Installationen blir fastighetsägarens, du står för hela kostnaden. Du avtalar med fastighetsägaren att drift, underhåll och ev reparationer står du för, I gengäld får du all vinst i form av hens sänkta elenergi kostnad. (Minus en summa för “hyreskostnad” för tak/markplatsen.)

Avtalet behöver även täcka scenarion för friköp om fastigheten säljs, försäkrings scenarion, och hur elavtal väljs och tecknas, samt hur lång tid avtalet gäller, (livslängden ut på installationen, typ 20-25 år)

Sen är jag undrandes över den där 3åriga återbetalningen, visst tar man juli/augusti månads förtjänst och multiplicerar med 36 rakt av så, men så är ju inte verkligheten. Priset var extremt och solen ger inte så mycket varje månad, lång ifrån.

Min anläggning gick bra, men någon 3årig återbetalning ser jag inte komma.

1 gillning