Solceller på villa är ingen investering, eller tänker jag helt fel?!

Nettoexporten 2021 var 25,6TWh och den inhemska elanvändningen 140TWH. Så vi exporterar en hel del.

Vi har dock underskott och importerar emellanåt, så det vore inte bara fördelar att klippa förbindelserna till utlandet.

Japp. Jag var nyligen i södra Tyskland och där klämmer de in parker på diverse fält. Lite sött när det går får och betar bland tusentals solpaneler.

Skillnaden är väl att vi har träd på mycket ”ledig” mark. Åkermarken behöver vi ju.

1 gillning

Du som har bakgrund enligt ovan,
Jag har ett 25 år gammalt papptak som ”ser bra ut”. Genomföringarna är genomgångna och fixade på vid senare tillfälle. Hur hade du tänkt kring solpaneler? Byta taket först?

Säg 35 år livslängd då. Det blir ca 1,100K på börsen netto. Och 250K netto med solpaneler, exkl likriktarbyte, nedmontering, avfallsavgift, och försämrad verkningsgrad över åren. Allltså drygt 4 ggr mer netto på börsen efter 35 år.

Ni som tror att väderberoende elproduktion (och batterier) är en ynnest för samhället och planeten får ta och kolla vad experterna Elsa Widding och Ozzie Zehner säger om detta.

35 år på börsen känns rätt säkert. 7%/år är inkl kriser, krig och kakistokrati.

Elpriserna ja, där tror jag folk till slut kommer tröttna och de klimatkommunistiska kakistokrater som nu råder lär inte få vanstyra i 35 år till.

Kommer ett parantesinlägg för er diskussion angående livslängden på solcellanläggningar, en referens till verkligheten i Sverige:

1 gillning

För min del gillade jag inte att inte alla dyra delar man behöver täcks av garanti under tiden de kalkylerar för break even. Dvs går fel grej sönder håller inte kalkylen på 13 år eller vad jag fick på min offert. Det kanske blir 20?

I US kan man bara välja att “hyra ut sitt tak” för garanterad vinst. Varför finns inte det i Sverige? Är det för att ingen firma kan göra det lönsamt?

2 gillningar

Det har framgått att du inte är för solcellsinstallation. Det är helt okej. Men du räknar ju som du vill för att udnerstryka detta. Nedmonteringsavgifter och avfallsavgifterär skrivet i stjärnorna och ren spekulation. Då är det lika rimligt att tro att det ingår vid nymontering om många (40?) år. Men visst, börsen går i teorin bättre rent ekonomiskt utifrån statistiken.

Ena stunden är det ren privatekonomi som gäller i dina argument och nu är det samhällsvinster. Det finns argument för och emot allt. Men det sättet att argumentera andas lite kryptohysteri. :slight_smile:

Okej. För 35 år sedan var det 1987. Behöver jag påminna om vad som hänt sedan dess i världen? Men ja, jag tror också på börsen i långa loppet. Och jag har rejält med stålar investerade där. Pengarna jag inte lägger på el och uppvärmning hamnar också där.

Tror du att vi kommer att förbruka mindre mängd el om 35 år? Så oavsett vem som styr så tror jag nog vi kan vara överens om att all el behövs och det är knappast troligt att vi får extrem el-rea med tanke på hur hela planetens befolkning kräver mer energi. Detta i sig är inget argument för eller emot just solceller på villatak, men att avfärda dessa till förmån enbart för börsen är att lägga många ägg i samma korg om du frågar mig. Oavsett, det stycket var inget argument heller. Det är mycket jag inte håller med om i politiken, men det händer ändå. Revolution är ett sämre alternativ. :slight_smile:

1 gillning

Förmodligen nå’t skattetekniskt/ansvarsproblematiskt. Men ja, det borde finnas fler sådana lösningar.

1 gillning

Ja det är ju inte samma klimat att driva företag i helt klart.

Hallå alla entreprenörer här! Jag är en kund som står här och väntar! :grinning:

1 gillning

Vad är det som gör de två till synes slumpmässiga personerna du nämner till relevanta experter?

Elsa Widdings kanal på Youtube: https://youtube.com/channel/UChM94nG_Lkc9duDAZdGq3qQ

Ozzie Zehners bok, tillgänglig gratis på nätet - Green Illusions, The Dirty Secrets of Clean Energy and the Future of Environmentalism

En Youtuber som källa känner jag inte ens för att kolla upp.
Ozzie verkar inte ha så mkt mer än att han gått på universitet och har skrivit en bok (Nu orkade jag bara titta på hans Wiki visserligen). Nästan så jag misstänker jag själv är en större auktoritet inom ämnet då jag åtminstone gått en universitets utbildning inom energi.

Lite starkare namn tycker jag nog man ska kunna slänga fram om man ska börja ange referenser…

1 gillning

Jag har inte bytt taket först utan gjorde valet att lägga pengarna på solceller istället.
Finns tak som suttit i 100 år, då ofta tegeltak.
Från branschåll och takfirmor skrämmer man upp folk att de ska byta tak innan det börjar läcka in, och folk gör det, lägger 200 papp på ett nytt tak.
Många gör det också av useendeskäl, men ett tak kan fungera mycket längre än så trots sina modiga år med underhåll. Tvätta av, impregnera eller måla, finns firmor som gör sådant för en betydligt billigare peng än att byta. Byt trasiga pannor.
Börjar det läcka nånstans kan man se över det lokalt istället för att lägga 200 papp för att byta hela taket

Elsa Widding ger jag inte mycket för, hon är ute och cyklar…

Ja, till synes helt slumpmässiga personer? Vad är det som gör att du tycker de är goda källor eller “experter”?

Danny Kennedy (vem nu det är) har skrivit en bok som säger att solpaneler kommer rädda jorden:

Är han också en expert?

Det var @Xiro som pratade om henne. :slight_smile:

Det går att slå hål på mycket dyom Elsa Eidfing säger och hon bortser toralt från kärnkraftens nackdelar.
Nu är det här ett sidospår men jag kan inte låta bli att svara.
-Den smutsiga gruvhanteringen i Namibia, Australien Kazakstan, Kanada och Ryaslan
Kärnkraft producerar visst CO2 mycket mer än vad branchen vill göra gällande.
Oberoende forskare som Mark Jakobson, Benjamin Sovacol, Oxford group och Jan Wilhem Storm Van Leeuwen m.fl kommer fram till helt andra slutsatser än branschen själva ( som vill måla kärnkraft grön).
Fossilfri el finns inte, allt innehåller fossils inslag.
Goigla på Does Nuclear Power Produce No CO2 så får ni en tankeställare.
Uran-priset har gått upp 70%, något media talar ryst om . Världens största Uran-producent är Kazakstan, en nära kompis till Putin.
Olkiloutu 3 tog21 år att bygga från beslut, likadant med Hinkley Point C, Flamville i frankrike och ett i Kina som alla byggs av Franska EDF
Frankrike har jötteproblem med sin åldrande körnkraft nu. Tekniska problem, reservdelsbtist, för varmt kylvatten i floderna mm. De är nomalt en expörtör av el men importerar nu från England, Holland och Tyskland som i sin tur importerar från Sverige och Norge vilket driver upp priserna hör hemma pga marginalkostadspriniupen på Nordpool
Om franskerna inte får oedning på sin kärnkraft lär den kommande vintetn bli svår även för oss
Det finns bara 4 bränslen sim inte kostar något att köpa och det är sol, vind, vatten och vågor.
Satsa på solceller, du kommer inte att ångra dig.
Det har inte jag gjort, den bösta investering jag gjort.:grinning:
Mats
Civilingenjör

2 gillningar

https://sveasolar.com/se/solceller/finansiering/leasing/

Här förklaras varför elpriserna är så höga och de lär fortsatt vara höga så länge kriget pågår, sanktioner mot Ryssland lär vara kvar under överskådlig tid och det kommer ta Europa lång tid att bygga bort gasberoendet .