Globala indexfonder är dock en dålig hedge mot fluktationer i elpriserna.
Så här har det gått för mig hitills jämfört med en global indexfond, jag är nöjd.
Globala indexfonder är dock en dålig hedge mot fluktationer i elpriserna.
Så här har det gått för mig hitills jämfört med en global indexfond, jag är nöjd.
Min poäng är väl att globala indexfonder historiskt varit det bästa alternativet. Det säger inget om framtiden men bra för alla att veta om att historiskt har det inte lönat sig med solceller jämfört med globala indexfonder.
De som köper solceller lägger 50-200kSEK och hoppas räkna hem det mellan 5-15 år medan indexfonderna då historiskt gått upp flera hundra procent, speciellt senaste decennierna.
Ingen vet något om framtiden, men viktigt att alla som kollar på solceller vet om att man historiskt inte tagit ett bra beslut ifall man installerat det, ur ett ekonomiskt optimerat perspektiv.
Det är hela min poäng, och essensen i att jag vill hjälpa alla ta välgrundade beslut.
Eventuellt att man kanske kan tjäna på det i framtiden dock!
Du kan följa mitt inlägg om detta samt hänvisa andra till den.
Mnja, för att producera el har nog knappast globala indexfonder varit det bästa alternativet. ![]()
Det beror väl på vad man optimerar sin ekonomi för?
Jag optimerar delvis för att minimera löpande utgifter, för det syftet passar solceller bra.
Men visst, jag har inga speciella förhoppningar eller krav på att slå en global indexfond avkastningsmässigt med solcellerna. Det tror jag inte man bör ha om man står inför valet att skaffa solceller.
Räkna med under 20 öre/kWh plus ev stöd.
Allt annat är fantasi från företagen som säljer. Snitt pris för el över ett år kanske ligger på 1.5kr/kWh men solceller producerar när priset är som lägst (sommaren när alla andra solcellsanläggningar producerar).
PS Lite mer om du har elbil du kan ladda när solen skiner, tack vare att du slipper nätavgifter.
Det står ju ”2313 kr till elnätet”, eller menar du att du gått 31 öre med vinst?
31 öre per kWh
Ahaaa! dumstrut på ![]()
För alla som funderar över att införskaffa solceller, här är färska siffror för vår anläggning.
Drygt 5% i år än så länge. Då vår förbrukning inte är lika hög som produktionen, så tappar vi några 60-öringar så verkliga siffror är nog mer knappa 5 %. Hade anläggnigen kostat runt 120k, så hade årets avkastning varit över 7%, vet inte vad motsvarande anläggning kostar idag.
Enheter! Var har du dina enheter? Är det kWh eller kr? Man får tänka och lista ut i varje kolumn om det verkligen är kWh du menar ![]()
![]()
![]()
Som du förstår så föreslår jag att du lägger till enheter ![]()
Fick elräkningen idag via mailen å räknade på september månaden…
Räkningen låg på 500 kr.. Där va de sålda avdraget redan å sen räknade jagt fram de egenanvända så skulle räkningen hamnat på närmare 1.500 om man inte haft solcells paneler..
Så återbetlningen för september va typ 1.000 kr..
Åren går, 7% prick blev avkastningen för 2025. Effekttarifferna har varit fördelaktigt för oss, lägre kostnad för säkringen samt anpassning av laddning av elbilen så hushållet håller sig under 4.0 kW per månad i snitt. För 2026 så blir det ingen “60-öring”, vilket betyder ca 4500 kr mindre varje år.
2025:
Köpt: 8425 kWh
Sålt: 8369 kWh
Prod: 11465 kWh
Egenanv: 3096 kWh
Intäkt: 13280 kr
Avkastning: 9,0%
Fortsatt runt 1100kr/mån i snitt insatt på indexfonder som haft c:a 8% avkastning. Men besparingen kommer ju att minska när 60-öringen försvinner men vi planerar att byta till elbil nu under 2026 och då minska kostnaderna för drivmedel mha laddning från panelerna. Sen tillkommer skatteavdrag på runt 33 000 kr den dagen vi säljer huset om samma avdrag finns kvar då…
Men bortsett från ekonomin har vi med ytterligare en LLVP kunnat värma upp och utnyttja vårt inglasade utrum även under vinterhalvåret till lägre kostnad än tidigare direktverkande el endast för att hålla frostfritt och även ha svalare klimat inne på sommaren (AC) vilket höjt livskvaliten stort (bättre nattsömn)!
Vårat resultat för året 2025 .
Köpt. 3.094 kwh
Sålt. 9.117 kwh
Använt. 2.233 kwh
Prod. 11.316 kwh
Räknade ut min, 2025, med 60-öringen inräknat på totalen betalat 2052kr för hela året, inklusive elnätsavgifter.
Enkelt nedbrutet:
Elnät 11808 kr
Elhandel -5695 kr
60-öring -4061kr
Utan 60-öringen så skulle det blir 6113kr för helåret (om man vill sia lite om framtiden).
Detta är i SE3 med 10kWp paneler och 26kWh batteri, varav batteriet hade funktionsproblem första halvåret så det har inte presterat vad det borde.
Huset förbrukar ca 12000kWh/år, jag fick köpa 8151 kWh, så för dessa betalar jag på slutraden 25öre/kWh
Hade jag inte haft sol&batteri så estimerar jag att elräkningen borde hamnat på 22k/helår, räknat på snittmånadspriser.