Som många andra, sälja från ISK för att amortera?

Hej
Vill gärna höra hur andar kloka människor här resonerar. Vi har bolån på ca 1,9Msek. Vi har en villa och ett fritidshus, båda har ett uppskattat värde på ca 2,5Msek/st.
Vi har sparande i ISK på ca 1Msek plus att vi har ett bra sparande till barnen i ISK.
Vi funderar nu på om vi bör sälja av en del eller hela eller inget av ISK för att amortera extra på lånen.
Vet att det går att vända och vrida på detta åt alla håll men intressant om någon i liknande läge har några tankar att dela med sig av.
Om ett år så behöver vi investera i en bil då leasing på nuvarande går ut, utgift på ca 200 tusen.
Vi har en total inkomst efter skatt från lön på ca 70 000kr. Fritidshuset hyr vi ut en del och får in ca 40.000kr/år som täcker driften av detta.

Har du läst denna tråd?

1 gillning

En intressant tråd i ämnet, tack. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Med era inkomster är en miljon på ISK inte särskilt mycket. Ni borde snarare öka ert aktieinnehav. Varför inte sälja sommarstugan? Uthyrningen täcker ju bara driften. Lägg pengarna från sommarstugan på tex Avanza Froda och plöj sen ner de pengarna sakta men säkert i väl valda aktier. Välj noga köptillfälle, gärna dippar. Tynger lånen kan ni kanske amortera en fjärdedel, men ni har inte särskilt stora lån i relation till er inkomst.
Ni behöver knappast lägga 200.000 på en bil. 30.000 räcker tycker jag, men säg 100.000 om ni inte vill se fattiga ut.

Bolån, särskilt på era låga belåningsgrader, har räntor som även på dessa “höga” nivåer är förväntade att ligga långt under tillväxt från indexfonder. Dessutom säger marknaden att räntorna går ner 2024.

Sälj ingenting. Amortera så lite som möjligt.

4 gillningar

Sälj allt, bo billigt/litet och bygg kraftigt kassaflöde för att leva som en kung down the road. Eller gneta på som en bolånetorsk… nu blir det downvotes…

Sidospår, men av nyfikenhet - vad betyder det att “leva som en kung” om inte att likt TS ha ett hem och ett fritidshus att spendera livet tillsammans med familjen i?

Är det att “leva som en kung” att leva snålt och bara titta på hur värdet på sina tillgångar växer, utan att faktiskt använda tillgångarna för att just leva?

4 gillningar

Matematiken med ränta på ränta slår till stort för de som tidigt kan avsätta så mycket som möjligt. Typ 1+1=7. Kan man dessutom lära sig att ha ett bra liv med små medel är det win win. Se världen som ditt vardagsrum osv. Att skuldsätta sig under halva livet för extra tak/väggar för förvara prylar känns galet i min värld. Hellre bo mindre och ha mer tid och resurser för att göra/uppleva mer innan demensen slår till. Vill på dödsbädden se tillbaks på ett liv av minnen från platser och människor man fått uppleva framför att man bytt tak och gjort stambyte 4 ggr. Ut och lev folk!

@ spader Tror vi har helt olika syn på vad som ger värde i livet men intressant tankegång från din sida. Personligen så värderar vi väldigt mycket att ha just fritidshuset som semesteralternativ sommar som vinter, vilket också ger oss relativt låga semesterkostnader, samt att ett av mina intressen är att bygga/fixa. Men olika tankar och olika synsätt var lite varför jag skapade tråden så tacksam för dina inlägg :slight_smile:

4 gillningar

Finns två läger här, fastighetslägret och aktielägret. Själv semestrar jag helst hemma i förorten på sommaren där det finns badstränder och barnen har sina kompisar. På vintern åker jag gärna till Spanien. En fråga av ren nyfikenhet till dig Magnus: om ni trivs i er villa, varför vill ni åka bort från den på sommaren när det är som vackrast? Går det inte att hitta en villa man älskar så mycket att man inte vill lämna den?

Alla har ju sina olika liv och värderingar i livet. Min grundfråga handlade inte om vi skall förändra vårt liv/boende eller inte utan om vi skall amortera hårt för att sedan lägga mer på sparande eller lämna lånen som de är och fortsätta betala ränta/amortering och ha kvar sparandet.
För att stilla din nyfikenhet så är vi mycket hemma på sommaren, men omväxling är aldrig fel, eftersom stugan ligger i fjällen är det främst vinter som vi är där men svenska fjällen är alldeles underbara även på sommaren. Sedan ser vi ju också stugan som en investering som vi hoppas stiger i värde på sikt, tröttnar vi en dag så säljer vi den. :grinning:

1 gillning

Ok Magnus, jag förstår. Eftersom du är väldigt nöjd med den materiella standard du har har kanske du skall minimera risken att den tas ifrån dig. Alltså sälja aktier/fonder och amortera. Man skulle kunna sätta upp ett bear case, base case och ett bull case för räntor, omx30 och din familjs inkomster av tjänst. Bear case bör nog innehålla att en av er är arbetslös och att räntorna är högre än nu. Bull case, då kanske börsen ökar 50% på ett år och räntorna halveras.

Kanske du kommer fram till att skillnaden i bull case mellan amortering och ingen amortering inte förändrar livet särskilt mycket (samma hus fast finare inredda, lyxigare bil etc). Och kanske skillnaden i bear case mellan de två är att ni har kvar husen eller att ni tvingas sälja ett av dem.