Försökte läsa en bok av Kirkegaard förra året. “Lite” över min nivå kändes det som. Gjorde istället en AI-sammanfattning av boken nyligen och den verkar faktiskt väldigt relevant för många av oss här på forumet:
Hur hanterar man sin egen frihet och förmåga?
Han delar in människor med olika livshållningar i esteter, etiker och religiösa. Inte nödvändigtvis i någon hierarki, men tanken är att:
Esteter älskar yta och distraherar sig med konst och nöjen. Det är tik-tok, konserter, reels, resor, middagar, substanser och historier (forumanvändande?) m.m.
Etiker blir frustrerade och känner att de hade kunnat åstadkomma mer. De söker mening och ett varför. Det leder dem in på moraliska frågor och sökandet efter olika plikter, roller och uppdrag att fylla. Inte minst familjebildning och karriär.
Religiösa är etiker som upptäckt att de kanske måste agera trots att de inte är säkra på vad som är rätt. Vilket leder till den tredje steget; det religiösa språnget. Trons språng (leap of faith), vilket innebär att man utan att riktigt veta om det är rätt fortsätter arbeta för något större, Gud i Kirkegaards fall, helt enkelt för att man väljer att tro att det är rätt.
Även om boken skrevs 1844 och gör många kopplingar till kristendom, tror jag poängen står sig även bland dagens sekulära.
- Att fortsätta arbeta med en familjefastighet, trots att man inte vet om barnen kommer förvalta gåvan vidare.
- Att som entreprenör satsa hårt, även om man inte säkert kan veta utfallet.
- Att skaffa barn utan att veta hur deras liv kommer bli
Det kräver ett leap of faith. I en massa sammanhang krävs ett “språng” ut i det okända för att komma vidare. Jag hör sällan någon sätta ord på det, så jag blev lite glad nu när jag fattade bokens poäng. Boken heter “Begreppet ångest” och anspelar på känslan av osäkerhet när man har flera valmöjligheter med radikala konsekvenser. Konsekvenser som bara man själv ansvarar för. Frihetens svindel kallar han det.
Någon som läst eller resonerat kring något liknande?