Vi brukar ju ofta prata om att den svenska börsen ger en väldig internationell exponering genom att de svenska företagen har mycket affärer i utlandet. Vilket för övrigt är en av de hemliga fördelarna med att vi bara är 10 miljoner svenskar, svenska företag får söka sig internationellt väldigt tidigt i sin resa jämfört t.ex. med ett franskt bolag.
Här är den första exponeringen som jag har sett för amerikanska S&P 500. En exponering mot USAs storbolag ger verkligen en exponering mot USA…
Intressant och @Aktiv_Forvaltning ja kanske lite av en skräll att de inte är mer internationella
Finns motsvarande siffra för något av OMX indexen?
Jag tänker att OMX30 med storbolag kan nog vara väldigt exportinriktade men att det blir lägre om man tittar på hela svenska börsen. Antar att det är rätt många små/medel-stora bolag som är Sverige tunga, och kanske ännu mer EU tunga. Tyskland är väl vår största exportmarknad trots att de bara är knappt 3% av global BNP.
Sen är det väl svårt att fånga underliggande export andel för S&P500. Alltså ett S&P500 bolag som säljer till ett annat S&P500 bolag som i sin tur exporterar prylarna.
Kan det verkligen stämma? Endast 3% av intäkterna från EU? Låter otroligt lite…
Apple hade t.ex. 42% revenue från US och 24% EU. McDonalds har mer revenue i Europa än US. Visa 37% US vs 20% Europa. Nånting är fel med den där grafen
Nej, men känns inte som att den är marknadsviktad eller nåt. Kan inte komma på ett enda bolag på top 100-listan som skulle ha så låg andel av intäkterna från Europa. Har gått igenom några slumpmässigt och ingen är så US-centric
Haha, hittade precis den, men det känns som ett undantag…Finns ju några få retailkedjor som nästan bara finns i USA, men de flesta stora är ändå globala (McDonalds, CocaCola osv). Tänk alla techbolag, alla medicinbolag, banker osv
Men det kan ju vara så enkelt att detta är förklaringen, kanske finns många lågt värderade värdebolag med stor försäljning, men med låga marginaler som mest opererar i USA. Men då säger ju grafen inte särskilt mycket om hur exponerad man är investeringsmässigt. Tycker dock fortfarande att 3% låter otroligt lite
Kan tänka mig att Costco är 99% N Amerika. Verizon och AT&T som telekom likaså. Walmart gav väl upp i Europa. Kan tänka mig att många av bankerna bara/mest är US.
Nä jag blir inte klok på det. Beror på hur de räknat. Om det är summan av alla företagens försäljning (500 bolagsförsäljning som en summa) eller om det är fördelningen av försäljningen om man köpt indexet (alltså med en marknadsviktning genom indexet som du var inne på)