Jag har funderat på en grej ett tag och letat efter info men kört fast. Kanske någon här har en idé?
Det pratas ofta här om hur mycket USA det är i tex en global portfölj 90/10 och att det är typ 50+% USA … med frågor om det är så bra mht skulder, USD risk etc
Likadant debatteras om/hur mycket Home bias man ska ha till Sverige från typ 1-20% beroende på vem man lyssnar på.
Men då pratar vi om i vilket land bolagen är listade / har sitt HQ medan deras försäljning kan se helt annorlunda ut.
Frågan är om ni vet var man kan få sådan info? Alltså i en portfölj - hur ser bolagens försäljnings-split ut geografiskt?
Det måste väl vara det som är intressant för att förstå mot vilken region man egentligen är exponerad mot och hur mycket? Eller har jag otur när jag tänker
Jag hittade denna artikeln om S&P 500 där de amerikanska bolagen har runt 45% av försäljningen utanför USA, så då blir ju 50% USA exponering enligt listning/HQ egentligen bara runt hälften av det, ca 25%.
Hittar ingen information om Stockholmsbörsen men om man tittar på OMXS 30 (som en del) så är det väl bara i princip de 4 storbankerna och Telia, Tele2 som har det allra mesta av försäljningen i Sverige. De flesta industribolagen som ABB, Alfa, Sandvik mfl lär ju inte ha mer än 1-2% av försäljningen i Sverige. Så vad kan det bli för Sverige-försäljnings exponering i OMXS 30 … 25%? Dvs även med 20% Sverige aktiefond är det kanske försäljningsmässigt bara 5%?
Om man tittar på alla listningar per land, räknar om till ”försäljnings exponering” … närmar det sig då mer BNP fördelningen? (Som @janbolmeson la upp som en del i denna tråden)
Är jag fel på det att det intressant borde vara var försäljningen i bolagen sker och inte var de råkar vara listade?