Hej! Har varit I kontakt med ett medium för ett tag sedan! Grejen är den att jag varit i kontakt med ett medium för några år sedan med. Då frågade jag henne hur de ser ut med jobb och kärlekslivet. Jag minns att jag fråga när jag träffar min flickvän eller min dröm-partner. Hon skrev då att det kommer ske inom ett halvår. Jag skrattade lite åt det och låt livet tuffa på som vanligt.
Har jsg en anledning att tro på allt det där igen? Att spådamen har rätt alltså
Hör och häpna så hände det ungefär efter 6-7 månader, min tjej kom in i mitt liv och vi blev tillsammans. Allt hon spått om stämde! Har detta hänt er också? Hur ofta kan man lita på spådomar? Är dem så sanna som dem säger? För min del känns de så.
Frågade min spådam om hur de gör med informationen osv. Hon sa då att hon aldrig få säga fel information eller om hon bara tror. Hon berättar saker om din framtid om hon vet, aldrig om hon bara tror. Hur ser ni på allt med spådom? / mackan
Var för nyfiken för att inte testa, för över 8 år sen. Inget av det som sades har stämt. Jag skulle tydligen ha flyttat till ”Mellansverige” för jobb för 7 år sen - det är rena rama nonsens. Pratades om att jag skulle träffa någon, ring på fingret etc. Var är den ringen undrar jag. Visst, jag har nobbat en del efter vägen istället. Värst av allt var att hen påstod att ”ingen av djuren var sjuka” och mådde bra. Inom 5 år var alla mina djur döda av sjukdom. Visst, jag var oerhört skeptisk (men hoppades på något), trots att jag själv är en ”high sensitive” människa, men det var inget som stämde i mitt fall. Var mycket trams som sades som jag inte tyckte stämde alls. Hade hoppats få svar på något, men fanns inga svar alls att få.
Du kan väl testa att fråga spådamen lite om börsen framöver och följa råden (obs! Inte mer än en väldigt liten lekhink) och se hur det går.
Bara det faktum att hen sa inom ett halvår och det dröjde mer än ett halvår men du ändå känner att hen träffade rätt säger ju något eller?
Sen att många “spådamer” är bra på att pricka rätt i hur människor i ALLMÄNHET och rent statistiskt SANNOLIKT kommer att få det framöver och dessutom är bra på att känna sig fram och dra vidare i de halmstrån där de träffar rätt är väl ändå välkända fenomen?
Varför är alla spåtanter inte Lottomiljonärer? Istället sittter de och hukar över nån dammig glaskula, för utfallet av några skrynkliga 20lappar?
Känns som detta med medium och spådomar har överbevisats vara bluff hundra gånger om av olika skeptiker och forskning.
Detta säger inte att något övernaturligt skulle vara helt omöjligt att existera men däremot att det inte går att bevisa. Vilket i sin tur gör att det bästa att lita på är vetenskapliga slutsatser.
Finns mängder med trovärdiga avslöjanden (på youtube tex) om hur de fuskar till det med spådomar och liknande.
Försök tänka lite logiskt. Vad skulle det betyda för våran existens om vi kunde förutsäga framtiden? I den frågeställningen har du svaret på var sanningen ligger tycker jag.
Vill man tro så glömmer man alla felaktiga spådomar. Men om man lyckas tro så kan det säkert ge någon slags trygghet eller förvissning som i sig kan vara gynnsam.
Jag tänker att de som ställs inför eviga risker och osäkerheter måste ha någon slags inre “förvissning” som vi mer stelbenta missar och som vi förlorar på i långa loppet.
Vore skönt att kunna använda sin irrationella sida för sina egna syften utan att släppa de uppenbara fördelarna med att ta rationella beslut.
Precis; retikulära aktiveringssystemet gör att man får sk. selektiv uppmärksamhet. Tänker man att man snart kommer hitta ny bil eller partner så börjar hjärnan uppmärksamma sådant den annars skulle filtrerat bort som brus.
Det tror jag inte är bs. Hjärnan kan omöjligt bearbeta allt man ser och hör. Låter himla rimligt att man kan styra vad den ska minnas genom att fokusera extra på något, vilket då blir som en självuppfyllande profetia.
Tror själv inte alls på spådomar, new age eller andra religioner.
Är det inte så att spågummor/gubbar ofta pratar i väldigt allmänna termer som stämmer in på väldigt många? Sen finns det tekniker för att läsa av människor och se vad de reagerar på för att spinna vidare på det spåret osv.
När det kommer till frågor om framtiden, så ska man ju alltid tänka på att framtiden inte är ristad i sten, den är föränderlig. Framtiden formas av de val och de handlingar vi gör i nuet.
Skulle mediumet ge dig en beskrivning på vem det är som blåser på dina ben, så gäller det ju ändå att du " vet " vem hon/han får fram. Annars skulle du ju ändå inte tro på det
Vi leker med tanken att mediumet hade sagt följande: Det är en medelålders man med långt hår, ganska så lång, smal, blå-gråa ögon, skägg, grön keps, slitna jeans, bandtröja och som älskade att snusa och dricka öl som blåser dig på benen när du lagar mat. Då gäller det ju som sagt att du vem vet är, för att du ens skulle överväga att tro på det.
Kul kuriosa. Hade en vän som arbetade som “spådam” på en telefonlinje för sådant när hon studerade. Hon och ingen annan där var spådam på riktigt utan hade manus de höll sig till och läste ifrån.
Olika linjer med olika namn och telefonnummer kom till samma personer. De fick en liten notis i örat vilket linje personen ringde till så de använde rätt namn när de svarade.
De jobbade med olika sorters spådom. Tex tarot där de inte hade tarotkort framför sig. Renodlat lurendrejeri alltså.
Ytterligare kul eller kanske tragisk kuriosa, när jag arbetade på ett stort telekom företag så märkte jag att det är ganska många personer som faktiskt ringde till sådana här linjer. Vissa för 1000 tals kronor varje månad. Enstaka fall hade över 10000 på sin räkning nästan varje månad.
Du har naturligtvis helt rätt och det håller även personen i det här fallet som arbetade med det om. Det perspektivet tog dock en liten stund för en 19 åring att få då. Det borde vara olagligt även om det stod i allmäna vilkor någonstans att det är var för nöje skull och inga riktiga spådamer arbetade där.
Jag tror dock inte på sådant här och tror personligen det är lurendrejeri oavsett. För de som nyttjat tjänsten spelar det verkligen någon roll om det är på riktigt eller ej? Det betalar för att få höra vad de vill höra. Om de upplever tröst, spelar det någon roll om det är organiserat i större skala, sitter en cynisk person i lokal någonstans och säljer på människor kristaller också, eller om den personen är lite delusional och faktiskt tror att de kan se in i framtiden?
Detta finnas så mycket humbug idag med noll vetanskaplig grund som säljs, butiker använder riktig vetanskaplig psykologi för hur de aka få människor att handla så mycket som möjligt i butik, samma sak med näthandlar där miljarder lagts för att göra så människor handlar så mycket som möjligt och så lätt som möjligt. Recept och smaker på mat och snacks görs om för att trigga hjärnan till att äta mer och oftare.
Världen runt oss är bokstavligen byggd för att manipulera oss så mycket som möjligt, och alla brancher lägger enorma summor på att göra det så bra som möjligt. Allt är extremt cyniskt överallt, vet inte om jag tycker det här så mycket värre.
Att som jag här delge informationen om spålinjer kanske också är minst lika omoraliskt. Är det värre att cyniskt sälja en illusion eller att cyniskt avslöja illusionen som falsk för de som vill ha och kanske behöver den?
Det finns människor som på riktigt kanske tror att de har någon övernaturlig förmåga men det är lustigt att de flesta av dem försöker att tjäna pengar på det på väldigt underväldigande och småskaliga sätt.
Tror personligen inte på just spådamer, deras spådomar brukar dels vara så allmänna att det stämmer in på typ varenda människa (vem har inte flyttat, bytt jobb, träffat någon, förlorat en anhörig etc), dels tror jag att profetian blir självuppfyllande, dvs att man själv omedvetet öppnar upp för möjligheter.
MEN! Jag själv kan “känna på mig” vissa saker innan de hänt. Jag misstänker dock att det inte beror på att jag är synsk utan att jag har en väldigt väl utvecklad intuition och omedvetet tolkar signaler.
Det kanske är samma sak med spådamen? Att hon kan läsa av dig och signalerna du sänder ut?
Det handlar väl också om att de kan ha fel 99 gånger av hundra men det är bara den hundrade gången då de faktiskt råkar gissa rätt som mottagaren reagerar och kommer ihåg det.
Att de hade fel 99 gånger berodde ju såklart bara på någon störning i de kosmiska signalerna.