Spaning: fler som hyr ut i andrahand i väntan på högre priser? Stämmer det?

Jag tycker mig förstå att bostadsmarknaden just nu är konstig. Massor av folk har avstått från att sälja lägenheter och villor på senare år.

Istället har de hyrt ut dem i andra hand i väntan på högre priser. Detta har lett till press nedåt på hyror för andrahandsboenden. Är det någon som har någon bild av hur marknaden kan utvecklas de närmaste 2-3 åren?

Jag menar nu inte främst om priserna ska gå upp eller ner utan just marknaden för boende i andra hand. Är det rimligt att många kommer sälja sina bostäder framöver och sluta med uthyrningen eller har vi fått något sorts nytt normalläge?

Här tänker jag att någon på forumet kanske är mäklare och har en större insikt i hur allting hänger ihop men också att privatpersoner som själva hyr ut hus (istället för att sälja) kanske har en egen bild av läget? Jag menar att individuella tankar och situationer till viss del kan spegla den större bilden.

Kanske är det personer med en viss belåningsgrad som är beroende av att hyra ut för att de annars skulle bli sittande med stora blancolån? Hur många sådana personer finns det i så fall?

1 gillning