Spara globala indexfonder för konsumtion?

Provtänker lite mer er här.

Bakgrund:
Jag har en ekonomi i mitt tycke i balans och kommer avsätta en budget, säg för att få konkreta siffror 40kkr/år till hobbys (hobbyns utgifter är oregelbundna med några låga år följt av ett 100kkr+ år). Jag kan lägga det trippla om jag önskar men sparar ungefär 120kkr/år som jag fördelar 50% på att betala av bolån och 50% globala indexfonder. Beräknar spendera/spara ungefär så här i 30 år till. Har alltid en buffer på 100kkr+

Min fråga är, tänker jag tokigt om jag sätter in alla pengar jag ska spendera i globala indexfonder? Det är för att jag har en 30 års horisont där jag totalt kommer spendera 1.2 milj. Men över tid på 30 år med historiska data så kommer det ge mig mer avkastning på mina “overhead”-pengar i fonder än att ha dem på banken.

Du verkar ha gott om flexibilitet i ekonomin. Mitt hobbykonto har jag i lysa med 20% aktier och 80% räntor. Mest för att få chans till lite extra.

Med så hög sparkvot och sparhorisont tänker du helt rätt. Dyker det upp en större hobbyutgift är det ju bara att sänka månadssparandet ett par månader och du är ikapp igen.

In med det på börsen bara! :smiley: :+1: