Jag skulle behöva lite hjälp kring hur jag ska tänka inför min kommande pension.
Är 53 år och har en relativt bra inkomst vilket har gjort att jag löneväxlat sedan 2014 och har därför en hög tjänstepension utöver min vanliga tjänstepension som anställd.
Mitt mål är att jag ska kunna gå ner i tid inom en tioårsperiod och därefter på heltid då vanliga pensionsåldern slår in Har nu lagt in en högre växel i löneväxling då jag kommer tjäna mer än vanligt i år och vill undvika statlig skatt.
Har alltid levt efter plikt och prestation och varit hård mot mig själv då det kommer till att spara för framtiden. Som exempel kan nämnas att jag hade som mål att till min 50-års dag vara helt lånfri vilket jag även är. Har därför låga levnadskostnader trots att jag lever ensam och inte har boende och bil att dela kostnaderna med.
Har kommit till en punkt i livet där jag kommit till insikt med att jag inte vill fortsätta så här. Jag vill inte vara som “rikast” när jag dör. Jag vill ge min dotter och mina barnbarn guldkanter i tillvaron genom att bland annat dela upplevelser tillsammans med dom då dom inte riktigt har den möjligheten själva i dag. Jag vill helt enkelt ge med en varm hand och inte ha en massa kvar sånär som på mitt boende.
Samtidigt vill jag känna att jag själv har så jag klarar mig bra fram tills det är dax.
Nu till min fråga!
Hur ska jag tänka och komma fram till min break-even?
Jag vill inte spara undan en massa i en tjänstepension och annat kapital som jag inte hinner göra mig av med. Det är nu som min dotter kommer uppskatta denna hjälp som mest och inte i form av en massa i arv i framtiden, som förhoppningsvis kommer dröja många år.
Absolut!
Mitt dilemma är dock hur jag ska hantera och beräkna min så kallade break-even för att inte hamna i fällan att hålla inne med gåvor på grund av rädsla för att inte klara min pension som kanske faktiskt är helt obefogad.
Jag känner verkligen igen mig i det du skriver.
Har du räknat fram ett målkapital, dvs den summa du kommer att behöva efter skatt när du väl går ner i tid? Om inte så se till att göra det så att du kan se hur mkt du behöver spara (om du nu behöver det).
Vad är din definition på beak-even, när är det tänkt att du ska nå den och hur ska du använda den siffran i dina beräkningar?
Jag ger mig själv och sonen guldkant genom att vi reser utomlands tillsammans samt äter bättre middagar hemma hos mig. Mamma betalar… Jag har också gått in som medlåntagare på hans bostadslån och lånat ut en miljon till bostaden för att få ner hans månadskostnad. Allt detta kan man se som en kombination av förtida arv och att jag vill göra roliga saker ihop med honom. Vi skapar minnen tillsammans. Jag har budgeterat hur mycket “guldkanten” ska kosta så det ingår i min vanliga budget. Om börsen går bättre än väntat eller något annat positivt oförutsett händer så finns det mer att göra av med, men just nu ser jag till att ha en bra reserv - jag vill ju inte hamna i en situation där vi bränner en massa pengar i några år och sen händer saker som gör att jag behöver mer pengar än vad jag har eller det kommer en börskrasch.