Spara på skattekontot

Det lär vara bättre att spara på skattekontot än på banken. Hur fungerar det praktiskt med insättningar, uttag, räntebetalningar etc? Är det något man behöver hålla koll på för att få det att funka bra?

2 gillningar

Tror fortfarande det ä enklare med en nischbank med insättningsgaranti om man är privatperson. Men för företag kan man överväga skattekontot, då man inte alls har lika många alternativ.

1 gillning

Inget svårt alls. Du kan sätta in pengar på skattekontot med swisch om du vill, eller via bankgiro. Varje dag kan du se hur mycket ränta du får, räntan betalas ut varje månad till ditt skattekonto. Kom ihåg att aktivera utbetalningsspärr, annars betalar skatteverket ut dina pengar till ditt “riktiga” bankkonto.

2 gillningar

Vad jag kan se är det ca 1,7% intäktsränta på skattekontot. På SBAB är den 2,5% så det är bättre där.

1 gillning

Skattekontots ränta är skattefri så skillnaden är mindre än man kan tro (SBABs är 1.75% efter skatt).

2 gillningar

Det tänkte jag inte på! Då är det såklart enklare att spara på skattekontot om man inte redan har konto hos SBAB.

1 gillning

Om vi bortser från räntan, finns det några andra fördelar att spara på skattekontot?

Ja, du behöver inte tänka på den statliga insättningsgarantin. Så har du ett större kapital behöver du inte distribuera kapitalet på flera olika institut.

2 gillningar

Jag antar att det även kan vara en fördel för personer som inte vill skylta med sin förmögenhet att ha bufferten på skattekontot.

Hur funkar det vid en eventuell bodelning? Ingår saldot på skattekontot i den?

1 gillning

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/ingar-skatteskuld-i-bodelning/

1 gillning