Spara till barn - är det fel att spara ihop 1 msek

Jag ser inget fel i att spara pengar till barnen. MEN, jag ser definitivt ingen fördel med att spara pengarna i barnens namn.

Vi sparar till barnen på ett konto som står i vårt namn. Då har vi möjlighet att ge pengarna när de fyller 18 eller 25 eller när vi tycker. Om “shit hits the fan” har vi dessutom möjlighet att använda pengarna för att barnen ska få en bra barndom istället.

Från 12-års dagen får barnen ett eget konto på Avanza, eget bankkort och swish. De får då tillgång till sin månadspeng och hopsamlade födelsedagspengar. Dessa pengar får de använda fritt. Spendera, spara, investera. Lärpengar helt enkelt.

Själv ärvde jag pengar som var bundna. Jag fick tillgång till dem först när jag fyllde 30. Det var för sent. Då hade jag redan utbildning, jobb med bra lön, hus och 2 barn. Jag hade haft mer nytta av dessa pengar tidigare. De pengar som 5-7 år tidigare hade kunnat göra stor skillnad i mitt liv blev nu bara en mindre summa som drunknade i våra löner. (Blev förvisso en bröllopsfest senare så nog blev det något fint av det till sist.)

1 gillning