Spara till en lägenhet

Våra barn , 19 och 21 år har fått 250 000kr var av sina morföräldrar, det är tänkt att pengarna ska användas när det är dags för dem att köpa sin första lägenhet.

Mina svärföräldrar bor utomlands och pengarna kommer att föras över till deras ISK konto om några veckor. Vi bor i Stockholm så det lär dröja några år tills de har råd att köpa sin första lägenhet​:wink:

Är det smart att köpa DNB Global Indeks fond för hela beloppet eller är det för riskabelt eftersom de kommer att behöva pengarna om 5-10år? Hur skulle ni ha gjort?

Det är svårt att veta när det blir aktuellt för barnen att köpa något. Mina barn som är i liknande ålder har allt i fonder. I er situation hade jag övervägt att sätta en viss procent på börsen, tex 60-70% och behålla en krockkudde utanför. Men det beror också lite på hur risken ser ut, hur långt 250 000 räcker och vilka bostadsalternativ som finns.

1 gillning

Det är en tillräckligt lång horisont, bättre att låta pengarna växa så gott det går.

Jag hade låtit dem fortsätta spara i fonden löpande.

Skulle det ändå inte riktigt räcka så får man väl som förälder efter bästa förmåga försöka bidra med den sista slanten när det väl är dags.

2 gillningar

Kommer nog köra 120% globalfonder för våra barn. Belåning på långsikt makear sense.

Låt de unga vuxna bestämma vilken risk de är bekväma med och hur de placerar pengarna.

1 gillning

Instämmer helt med uttalandet, men, för denna situationen, med en 19 åring och en 21 åring så är det väl mindre uppenbart att 120% exponering, eller 100% exponering för den delen är rätt.

De kanske flyttar till någon industriort någon annanstans i Sverige där 250k är mer än nog för insats till en kalasbra bostad. Svårt att bestämma hur det ska göras för TS barn.

@Guesswho Tror det är lite för löst definerat för att ge några raka besked. Du vet nog bäst om kidsen skulle kunna tänka sig bo någon annanstans än just Stockholm. Själv bor jag 4 timmar bort från närmsta familj och flyttade vid 21 års ålder. Att ha 250k att köpa bostad då hade gjort underverk, inte minst med tanke på utvecklingen på bostadsmarknaden i praktiken hade resulterat i närmast ett gratis boende.

Två frågor:

1. Vill barnen garanterat bo kvar i Tjockhult?
  2. Vet de om att staden inte slutar vid tullarna?

:smiley:

1 gillning

Ang punkt nr 2 så räcker inte 250’ så långt även utanför tullarna. Man klarar 10% kontantinsats men man fixar inte (som ung med låg lön) kalp, lånen kan bli för höga. Även i tex Farsta går en etta på 1,6 milj.

Nu ska vi inte fastna där, men det finns lägenheter runt miljonen i Stockholm i detta nu, dock oftast utanför tunnelbanenätet.

Sedan kan ju även unga få en hög lön emellanåt, så allt beror ju på.

Antingen är de extremt små, ligger väldigt långt bort (typ Södertälje) eller i otryggt område. Inget alternativ är särskilt vettigt, inte minst om man vill vara hyfsat trygg med att få igen pengarna.

Då får man bli kär och sambo. :heart:

1 gillning