Vi är ett gift par med två barn som ska spara ca. 12000 kr varje månad i 12 månaders tid, sen ta ut pengarna och resa för dem under 3-4 veckor varje år, och detta tänker vi göra varje år.
Min fråga är: var sparar/sätter vi in pengarna löpande för just detta ändamål? Syftet är alltså att ta ut alla pengar varje år för en resa.
Sparar vi i ett Lysa konto eller helt enkelt i ett sparkonto på handelsbanken? Annat förslag? Mvh
Räntan är skattefri och utbetalas månatligen, så att du inte behöver vänta på den till nästkommande årsskifte.
Blir ju en extra flaska vin eller två på plats i solen.
Det räcker med att komma över 1,61% ränta för att det ska ge bättre än Skattekontot. Den har nu 1,125% ränta skattefritt som motsvarar ungefär 1,61% innan skatt.
Morrow bank betalas ut varje månad. Från och med 1 februari sänker de räntan till 3,50% och jag skulle hellre valt den då räntan är högre än Skattekontot.
Jag sticker ut hakan och utmanar lite. Jag kör 40/60 aktier/räntor på Lysa för mitt resespar. Vissa år får man lite mer pengar att resa för andra år lite mindre över en livstid borde man rimligtvis kunnat resa för mer pengar än om man enbart kört på räntekonto
Hej igen, här kommer en uppdatering. Tack för era svar. Efter att även ha kollat med chatGPT och era svar så väljer jag att börja med att starta ett så kallat “Placeringskonto Privat” på Handelsbanken (vi håller oss till den banken) med ränta 2,30 %. Jag håller med om att man över en ca 7-10 års period rimligtvis borde kunna resa mer för pengarna om de istället sätts in i ett 40/60 aktier/räntor på Lysa. Detta kanske någon kan räkna ut sannolikheten på(?) iIsåfall får vi gå över till den sparformen, då detta sparupplägg för resor kommer att pågå i minst 7 år till. MVH Linnéa