Är det helt omöjligt? Vi har en gemensam inkomst på ca 67k och fått ta minst 6-7000 ifrån sparkontot denna månad. Julklappar, julmiddagar, aktiviteter med barnen för att de inte ska klättra på väggarna under lovet, nya kläder till barnen etc.
Våra fasta utgifter låg på ca 35k..
Är det fler med samma inkomster utgifter som faktiskt lyckas spara något under julen?
Förstår jag dig rätt att ni får ut 67k per månad och nu har ni utöver fasta utgifter spenderat 38k-39k på diverse aktiviteter, klappar mm? Då undrar jag hur er plan såg ut innan jul.
Klart att kostnaderna går upp under jul och nyår, men beror mkt på hur mkt pengar man lägger på julklappar och allt runtomkring och hur stor släkt man har och hur många som det ska köpas till.
Är med i ett annat forum där folk har angett hur mkt pengar de lägger på julklappar till sina barn, vissa har helt sjuka summor (typ 8-15k) per barn. Vissa lägger flera tusen även fast barnet bara är typ 2 år gammal. Och sen är det julklappar till hela släkten utöver det osv. Många åker även bort över jul, till släktingar eller upp till fjällen och utomlands.
Klart man kan spara pengar om man vill och prioriterar det, speciellt om ni har ca 30k över efter era fasta utgifter. Är bara ni själva som kan svara på om det är värt att lägga 30k (+ta från sparandet) på julklappar, extra mat och aktiviteter. Tycker ni själva att det är för mkt, se till att göra en budget innan jul nästa år och håll er till den.
Det är klart att det är möjligt! Men det är väl inte nödvändigt? Om ni sparar under årets övriga månader så är det väl ok att sväva ut kring jul/nyår om ni vill prioritera det tycker jag.
Jag får över pengar varje månad men det är olika från månad till månad. Just julen/december är inte så mycket dyrare än andra. De dyraste månaderna är då vi betalar för resor vilket är flera månader innan själva resan äger rum
Jag pausar mitt eget sparande ibland, det kan dyka upp större inköp eller renoveringar jag måste eller vill prioritera. Jag tar då från min konsumtionsbuffert, och fyller på den istället för att spara på börsen månaden efteråt.
Jag sparar ju för min egen skull, men har samtidigt ett liv att leva.