Se bara till att hon hittar jobbet först, innan hon börjar investera, annars blir hon utan socialbidrag. ![]()
Sparande för fattiga personer / nära existensminimum, en idé jag hade! Bollar den med er andra här 👍
Jag köper inte ditt resonemang alls. Det är den fattige som inte har råd att förlora! 300 kr, 3000 kr eller någon annan summa.
För 30 år sedan satt jag med ett överbelånat hus, tvåsiffriga låneräntor och en fru som gick på föräldrapenning. I november 1993 fick jag begära att slippa december månads amortering på mina lån för att ha råd att köpa julklappar.
Numera har jag en god ekonomi genom en obelånad villa och ett bra sparande. Hade jag “chansat” för 30 år sedan och missat räntapåräntaeffekten hade mitt nuvarande liv varit helt annorlunda.
I senaste börsnedgången backade mina innehav några 100 000 kr. Det spelar ingen roll, en hel del har kommit tillbaka och resten kommer så småningom. Kommer de inte tillbaka lever jag gott ändå.
Än en gång. Den rika människan har råd att förlora stora summor. Den fattiga människan har inte råd att förlora något alls.
Detta är mina privata erfarenheter både som yrkesman och privatperson. Definitionsmässigt är det tveksamt om jag kan kalla mig rik, men jag har definitivt varit på gränsen till fattig.
Vet du vad som är bäst för henne och hennes ekonomi?
Om du i nuläget rekommenderar det du ovan föreslagit så visar du att du inte vet det.
Hänvisa henne gärna till forumet så kan hon själv få läsa våra svar.
Din rekommendation är inte vad vi andra föreslår.
Jag undrar vidare om du har haft ett annat namn här på Rika tillsammans? Som du tagit bort och ganska nyligen startat upp detta istället?
Tänkte precis på detsamma.
Ett tips skulle kunna vara att be henne kontakta kommunens skuldrådgivare. De kan säkert hjälpa henne med bra råd och vägledning ![]()
Tänker spontant om hon kan delta i någon utbildning som hon kan få csn och leder till att öka hennes chans i arbetsmarknaden. Finns flera bemanningsföretag som har bara specifik uppdrag för just student, då kan hon jobba+plugga samtidigt. Om det blir pengar över hade jag satsat på bygga buffert och liten andel till global infexfond.
Jag kan absolut visa henne tråden!
![]()
Alltså, Ellen vill ha något bra o ta högre risk.
Inte spela för fegt utan våga testa på riktigt.
Vi pratade om bra vägar dit…
Jag föreslog inv bolag.
Så ni förstår kontexten!
Hon är ok att förlora tillfälligt!
Inve B är inte direkt jack vegas heller.
Det är Sveriges mest etablerade inv bolag.
En av våra största och mest populära aktier.
Olof the snowman ![]()
Hon får ta hur hög risk hon vill men hon får och bör inte göra det samtidigt som har försörjningsstöd.
Detta är när hon jobbar… thx.
![]()
Ifall ni vägrar köpa min favoritfond Länsförsäkringar Global index kan ni väl i alla fall köpa Spiltan aktiefond investmentbolag, det är väldigt mycket investor som du skriver att ni vill ha och den återinvesterar utdelningarna så det blir mindre krångel och i alla fall lite bättre än att bara äga en aktie… men köp helst båda jag skrev. Tack för mig.
Gör det på ett ISK och inte ett vanligt AF, tack, ännu mindre krångel.
Det är riskfyllt att köpa aktiefonder också så ni tar en hög risk ändå, jag lovar.
Tips till alla i tråden att på måndag 09:00 är INVE B till salu igen. Det finns hopp.
Tar ju 40 år att ens uppfylla steg 1. Tror du får putsa lite mer på det här ![]()
Sen håller jag inte med om att fattiga inte har råd att ta risk, såvida det inte handlar om pengar till mat etc. Tvärtom måste de ta hög risk för att överhuvudtaget ha chans att få till stånd någon meningsfull förändring.
Gäller inte alla typer av bidrag, soc är hårdast.
Man kan ibland få till exempel bostadsbidrag, bostadstillägg och merkostnadsersättning även om man har ett sparande. Men det finns tydliga gränser kring hur mycket i vissa fall.
Sen så är det olagligt att undanhålla ekonomiska tillgångar för myndigheter när man ansöker om stöd. Så jag hoppas verkligen att Ellen är en fiktiv person, så hon inte riskerar att förlora sin nuvarande inkomst och åker på straff. ![]()
Satsa på en utbildning och ett jobb, så behöver Ellen inte bli kriminell.
Är der någonting RT verkligen lyckats banka in i skallen på mig riktigt ordentligt (utan att egentligen någonsin, vad jag kan minnas, faktiskt ordagrant uttrycka det just precis så) så är det att genvägar högst sannolikt är senvägar när det gäller investeringar.
Sedan kan man ju naturligtvis vilja ta högre risk för att man är intresserad och tycker att det är kul och spännande. Men gör man det enbart för att man är ivrig och har en förhoppning om att det ska ge bättre och snabbare resultat bör man nog fundera ett varv till (eller två).
Fantasivärld eller? 25 000kr netto?!? För ett extrajobb i butik …
Antingen har du livlig fantasi eller din ”vän”
För övrigt verkar du rätt sugen på snabba pengar o snabba lösningar. Du kanske ska sköta din egna ekonomi så du inte sätter dina vänner i en obekväm sits?
Jag vet inte men jag tycker det är något som är oseriöst och skumt … oavsett om du heter Olle , Olof the snowman, Maxim… eller Nalle puh …
Sorry men dina quickfix kommer inte hålla i längden🤷♀️