Sparande, investering och syfte

Om du syftade på mitt inlägg så menar jag sparande som är utanför börsen. Husköp, barnens körkort och buffert bland annat

1 gillning

Jag förstår helt hur du tänker men tror du missar min poäng. Det är att bör man hantera motpartsrisken i det finansiella systemet. Eller är det rimligt att anta att systemet för evigt är stabilt?

Kommer ju rapporter om att creddit sussie står på halv dålig grund. Kommer det att påverka? Är det värt att flytta endel av pengarna från finansiella instrument till fysiska tillgångar. Förstår du hur jag tänker?

Mvh
Fredrik

Vad jag säkert vet att jag behöver är ett boende. Och föda. För övrigt vill jag skala ner, inte skala upp.

Om man har ett bra boende utan lån, är skuldfri i övrigt också och har en hygglig kassa så har man en skaplig diversifiering, kan jag tycka. Man får börja från grunden och säkra det mest basala först.

Absolut håller med. Har men grunden klar är det ju bara att ta hur mycket risk som helst. Är 33 år så har både bolån och finansiella tillgångar. Men har kommit på att jag har väldigt mycket exponering mot det finansiella systemet.

Speciellt när jag räknar med pensioner av alla slag. Bara lite oklar på vad jag ska göra. Mattematiken säger max risk men min historia säger minska risken och sprid den mer.

Vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Och funderar på om det är jag som gjort en tankevurpa eller om jag är inne på rätt spår.

Mvh
Fredrik

Du får bäst balans om du står på båda :blush:. Ett bolån är tungt att beta av, man ska ju leva ett bra liv under tiden också. Man får hålla fokus på det viktigaste, styra åt det hållet och låta det ta den tid det tar.

Absolut och hushållets nettointäkter 800k-1.2 miljoner/året med bolån på 1.3 miljoner så inte jätte hög. Men samtidigt är det höga värderingar på både aktier och räntor. Tror inte vi sätt slutet än och tror det kommer bli bra mycket värre innan det blir bättre. Men vill inte leka spådam och sia om framtiden.

Men enkel balasräkning är:
2.500.000 brf
2.000.000 all pension tjänste och allmän
600.000 i 2 bilar
450.000 i isk globalt
100.000 guldmynt
50.000 buffert på bank
300.000 i framtida förbrukning köpt på förhand. Mat osv

Skulder 1.300.000

Står ju bra till med en god nettoförmögenhet för min ålder. Men det är något som skaver men vet inte vad. Har en känsla av att jag missat en risk men ser inte vad.

Mvh
Fredrik

Vore jag i din sits skulle jag lösa bolånet direkt. Det är att säkra basen.

Guldmynt är opraktiskt för det ska förvaras säkert och så finns alltid en stöldrisk. Jag hade sålt. Tryggare att de pengarna sitter i boendet.

Du har fonder på ISK. De kan du få loss på någon dag och därför känns det onödigt med en speciell buffert. Men du kan ha dina goda skäl.

300.000 för framtida behov låter väldigt uppsäkrat, men jag vet inte vad som kan ingå och har därför egentligen ingen vettig kommentar. Mer än att det låter mycket.

Ni har ju mycket pengar in varje år. I det läget kan man “kosta på sig” att inte maximera utan istället dra ner på risk. Det är väl det som ni håller på med förresten …

2 gillningar

Guldmynt är en försäkring för att kunna lämna landet fort. Ser att risken för att svearike blir indraget i en större konflikt som hög. Täcks av försäkringen samt att säkerheten på bondet är hög. Men har absolut tänkt på det du säger men vill ändå ha kvar försäkring plus att det är en rolig grej att lära barnen om pengar. Speciellt när mynten är präglade med 50 usd som värde men går att sälja för 18k;)

Då minskar jag ju min position för att jag har fel mot ovanstånde position. Tror alltså inte att jag har rätt vill bara täcka upp både risken att missa avkastning. Samt inte dras med i stora ras om motsattsen uppstår.

Jo är en del men är en hobby att kunna klara alla scenarion i ett år. Inklusive kärnvapen och zombies;) kanske inte ska med här egentligen men har plats för det och tycker de är kul. Ser det som en buffert om allt går bra och en försäkring om det inte skulle göra det.

Typ så men kan inte realisera någon av dom större tillgångarna utan att ta en för stor position i sverige. Allt av ovanstående tillgångar minus brf och pension går att flytta ur landet. Lägger jag allt i bostaden blir jag lite låst tänker jag. Då vi redan pratat om att flytta från landet då vi inte riktigt känner att det är vårt mer. Har skett väldigt många förflyttningar i samhället på kort tid vi inte gillar.

Men kanske bara är känslor som spökar. Har ju trotts allt spritt risken så gott det går. Iaf efter mina möjligheter som dom ser ut nu? Men kanske öka amorteringar och satsa på att bli av med lånen på 10 år.

Mvh
Fredrik

Seriöst @Prepp vad är nu detta för dravel du håller på med? En hård och modig man tar risker, du om ngn vet. Som Jonathan sa till Skorpan inför trippen till Nangijala:

“Men då sa Jonatan att det fanns saker som man måste göra, även om det var farligt. ’Varför då’, undrade jag. ’Annars är man ingen människa utan bara en liten lort’, sa Jonatan.”

1 gillning

Ja det var ju den saken. Får bli all in på 28 i roulette;) var det inte någon amerikanska president som sa. Vi åker till månen för att det är svårt inte för att det är lätt. Eller något liknande när vi ändå drar lösrykta citat:)

Mvh
Fredrik