Sparande till underhåll hus

Håller med. Sorry. back on track…

Blir lite upphetsad när ganska rejäla felaktigheter framförs som “låter rätt och vettigt” men inte stämmer med den mycket elakare verkligheten.

Självklart får man inget jobbskatteavdrag på pension oavsett när pensionen tas ut.

Att man får ut 3000 spänn extra beror inte på någon “straffbeskattning” utan på att det är särskilda grundavdraget för pensionärer som får denna inverkan.

Det var denna teknikalitet som jag ville förklara.

Jag kan tillägga att jag vet detta mycket väl. När jag hade enskild näringsverksamhet satte jag av 30 procent i en periodiseringsfond de sista 5 åren före pensionen. Sedan löste jag upp fonderna allt eftersom efter pensioneringen bara för att få så låg skatt som möjligt.

Det är inte så att hela taket börjar läcka över natten utan det är enskilda pannor, skarvar osv som börjar läcka som man kan fixa hjälpligt själv så det håller igen. Samma sak med dränering att man kan fixa skadan billigt snabbt.

Sen efter man gjort första åtgärderna själv så har man tid påsig att spara ihop till en renovering.

1 gillning

Själv har jag struntat i att öronmärka pengar till underhåll. Har man ett rimligt sparande så finns pengarna ändå.

Däremot är jag (extremt enligt min fru) fixerad vid underhållet. Målar om huset regelbundet, tätar sprickor i fasaden, rensar hängrännor, byter tegelpannor vid behov, osv.

Fokus ligger alltså på att minimera kostnaderna inte att budgetera för dem. Det senare är helt omöjligt ändå, i alla fall med någon större exakthet.

2 gillningar

Lika gammalt hus, och har inte i närheten av den bufferten, men går bra ändå (bott här i 20 år nu)

Men mycket beror ju på hur mycket du är beredd att göra själv. Jag gör i princip allt själv, och vi har bara luft/luft och elelement, så inga direkta stora oväntade kostnader där.

Taket är jag på gång att byta, men det är ingen större kostnad. 10k för pannor, sen lite läkt och några rullar takpapp (om man gör det i tid så inte hela underlaget behöver bytas)

Fasaden är frisk så ser inget behov av att byta den. Närmar sig ommålning snart (var 14 år sen men allt mycket bra, så 10K på färg om några år.

Övrigt renovering tar vi efterhand vi känner att vi har ekonomi för det.

Tycker du ligger bra till som du gör.