Sparande utan bra ränta och hög skatt på den låga räntan

Det är helt sjukt att man måste betala 30% i skatt på en redan låg sparränta. Folk borde gå ut på gatorna och protestera mot det. Man premierar lån och straffar sparande på sparkonto. Borde finnas en gräns på tex. 5% i sparränta innan skatt börjar tas ut på överskjutande ränta. Räntesänkningen missgynnar alla jag känner som har låga lån och mycket sparande på sparkonton. Inte alla vågar ta en stor risk som börsen innebär. Systemet vi har skapar enorm inflation och är inte hållbar på lång sikt när det är nästan gratis att låna. Ju mer räntan sänks desto mindre konsumerar jag och alla jag känner. Medierna och så kallade experter är insnöade på att alla har enorma lån.

5 gillningar

Alla kanske inte har enorma lån, men de flesta har CSN, bostadslån och konsumtionslån.

Sen gör en hög ränta att alla som köper något från företag som har lån, betalar extra för deras räntekostnader.

Räntenivån påverkar alla, även oss utan lån.

Sen är skatten svår att komma ifrån, har själv det mesta av mina pengar på börsen eller i en tf kf, för sparkonton har aldrig lönat sig. Ser själv det som en kostnad för att kunna ha pengar lättillgängligt. Då inflationen och skatten äter upp värdet.

1 gillning

Gjorde själv förlust på börsen på 300000kr men har tagit igen det på räntor på lite över ett år. Om alla blev rika på börsen så vore det för bra för att vara sant. Och sparkonton har lönat sig bra förutom skatten då. Är född i början på 70-talet och vet att bostadspriser kan sjunka till nästan noll som i början på 90-talet. Börsen gick inget vidare heller då och hade 15% i sparränta. Räntebidrag borde avskaffas för alla med lån. Har man råd med lån ska inte skattebetalare hjälpa till med bidrag. Och företag måste sänka sina priser vid hög ränta annars går dom i konkurs. Nu på kort tid har badvara som köttfärs stigit från 89,90kr/kg till 129,90kr/kg bara för att man får så bra betalt för mjölk så slaktar man färre djur. Samma med ost och ägg prisetna rusar som krigsaktierna. Alla vill ha ww3 och ingen fred. Vad ska man göra med pengar när planeten är utplånad snart?

3 gillningar

Ditt första inlägg kan jag hålls med om mycket i, men nu blev det bra mycket osammanhängande och nästan konspiratoriska idéer som luftades.

När du förlorade 300k på börsen, hur var du då investerad och över vilken tidsperiod? Jag är också ner ganska mycket just nu, men förlust blir det ju görst vid försäljning.

p.s. Hög sparränta hjälper ju inte om inflationen är lika hög. Det visade 70-talet, då att drömma sig dit hjälper ju inte.

4 gillningar

Låter som du hade för hög risknivå och för mycket investerat.

Börsen har historiskt gått upp på sikt, men den har alltid rört sig upp och ner, än mer om man inte investerat brett. Då kan en rörelse neråt ibland aldrig tas igen. Så självklart kan man förlora stora pengar, om man säljer vid en större dipp. Eller om en enskild aktie man har för stor andel av kraschar och aldrig tar igen dippen.

Därav vikten att investera långsiktigt, brett och med pengar man har råd att avvara.

För att för bli rik på räntor, så behöver man hög inkomst, hög sparkvot och gott om tid. Så man jobbar ihop sitt kapital.

För att börsen ska löna sig så behövs till exempel en bred global indexfond, kontinuerligt sparande, att inte sälja i panik och lite tid. Då kan de flesta bli rikare på sikt. Då pengarna jobbar ihop mer kapital.

Jag har bara en faktor av tre för alternativ ett, så det går bort för mig.

Men jag har alla faktorer för alternativ två, om inget katastrofalt händer.

Så man får välja. Men skatten betalar alla, oavsett sparform. Vill man slippa den finns lönekonto med 0% ränta.

Det är faktiskt en minoritet som har respektive lån. 1,8 miljoner har CSN-lån (knappt hälften av alla i åldern 20-55 när CSN-lånet typiskt finns), mindre än 50 % av hushållen har bostadslån, och “bara” 1,4 miljoner har konsumtionslån. 4 av 10 hushåll har varken bostadslån eller konsumtionslån. Tänker osökt på lyxfällancitatet “alla har väl billån” - det är så lätt att tro att ens sociala sfär representerar landet i stort uppenbarligen :smile:

Så en majoritet har lån. Så det är inte konstigt att många bryr sig om hur räntan ligger.

Jag har inga lån heller, men alla mina stora fasta utgifter påverkas av den ändå.

Ja men att en knapp majoritet har något lån är pretty far from att de flesta har bolån, konsumptionslån och CSN-lån, det var mest den nyansen jag ville lyfta fram eftersom det är lätt att tro att det är så :smiley:

1 gillning

Det enda anständiga sättet att sänka ränteavdragen är att sänka kapitalskatten från nuvarande 30%. Skatt på inkomstränta och avdrag på ränteutgifter är, och skall vara, varandras spegelbild.

2 gillningar