Det handlar inte om sparandet i sig utan utgifterna. Det finns väl ingen anledning att spara och investera så mycket pengar om det inte handlar om att köpa tillbaka sin tid? Och ökar du dina utgifter så kostar din tid mer pengar, eftersom det är väldigt smärtsamt och ibland svårt att sänka sina utgifter när man väl har ökat dem. Man kanske köpt större bostad, vant sig vid finare bilar eller restauranger. Nu är dina besparingar och investeringar mindre värda om du mäter i faktiskta tidsenheter.
Vänd på hur ni ser det. Se alla inkomster som att de går in i er förmögenhet, och att ni sedan lever på kapitalet i stället.
Nivå 4 eller 3 där.
Så här skulle jag göra; fundera över hur stor buffert ni vill ha. Sätt av pengar till den. Efter det lev som vanligt och den 25:e varje månad kolla hur mycket som finns på lönekontot. Sätt in de pengarna på ISK.
Jag slutade nyspara helt efter jag uppnått det kapital jag haft som mål för att ta nästa steg i livet.
Visst så blir det från 0-10tkr över varje månad som på något sätt sparas men det är inte öronmärkt för att gå in i investeringar och ibland så spenderas det helt på något man vill göra eller köpa.
Personligen skiftade jag över till att förgylla nuet istället för att spara för framtiden när avkastningen på portföljen blev ett antal multiplar av möjligt sparande. Det blev inte relevant längre när portföljen svänger likt er flera hundra tusen på en vecka.
Kör dina siffror genom ränta-på-ränta kalkylen och se hur stor skillnad det blir om du minskar sparandet givet portföljens storlek.
jag gjorde bedömningen att portföljen får sköta sig själv och att jag får bättre total livs-nytta av pengarna här och nu (roligare/lyxigare/fler resor tex).
För info:
Efter 20 år så kommer de kunna ta ut totalt ca 44 000-45 000 kr i månaden (ska räcka till hela familjen). Detta räknar med 7% avkastning, ISK-skatt och fondavgift. Tar inte hänsyn till inflation.
Sparar man 5 000 kr i månaden så blir summan 50 000 kr i månaden med samma uträkning.
Jobbar man 2 år till (22 år) utan att spara varje månad så kommer man upp i ungefär samma summa, ca 50 000 kr.
Är avkastningen 8% varje år (minus skatt och avgifter) så blir summan 54 000 kr/mån utan något sparande i 20 år.