Bra med lite siffror, tack! Hmm varför inte jämka och få investera skatteåterbäringen varje månad istället?
Hon jobbar inom tech så de klär sig rätt slappt
men klart hon ska unna sig fina kläder! Rätt image vettetusan, nu låter du som Lars 60 år…
Bra med lite siffror, tack! Hmm varför inte jämka och få investera skatteåterbäringen varje månad istället?
Hon jobbar inom tech så de klär sig rätt slappt
men klart hon ska unna sig fina kläder! Rätt image vettetusan, nu låter du som Lars 60 år…
Tycker det låter underbart att resa mycket! Så länge man inte lånat till det är det ju rätt lugnt. Jag har två tips om du önskade mer struktur. De är lite olika med jag tycker båda har bra delar.
Kvinnor blir mer bedömda hur de ser ut än män på arbetsplatsen, jag tror att det även blir större skillnad ju högre upp i karriären man kommer. Det gäller framförallt för kvinnor i mans dominerade yrken.
Jag har inte gjort det tidigare det har nog mest med den energi det krävs för att jämka, plus att summorna inte blir så höga. Om vi skulle få ut 50’ tillsammans med 3-4% ränta så hinner det inte bli så mycket.
Ja tyvärr finns det ju rätt många Lars i 60 års åldern som sitter högt upp i ledningen ![]()
Jag och frugan reste för i princip alla pengar innan barnen. (Båda gillar att resa)
Bröllopet var litet, och endast våran närmaste ”kompisfamilj” deltog och våra barn då givetvis. (Gifte oss i smyg på en resa)
Under plugg och småbarnsår gick alla pengar åt till hyra, husköp, renovering. Levde lön till lön. Inga resor på säkert 10år
När yngsta barnet fyllde ca 4år började vi resa igen. Typ Spanien på charter. (Vi har 3barn)
Nu fyller minstingen 11år och den stora 18år, så nu blir det lite andra resor, både med hela familjen men även med en av oss föräldrar och ett barn i taget. Dom har ju lite olika önskningar och behov gällande upplevelser.
Mitt tips är att skapa minnen, pengar kommer ni hinna spara ihop ändå när barnen blir äldre.
Jag tror det viktigaste är att vara överens om vad lönen ska gå till. Alltså vad är viktigt för er som individer?
Är det att: Resa, nytt hus, barn, teknikprylar, buffert, samla pengar på hög, pension osv.
Har man olika mål/viljor kan det bli svårt. Notera att man kan ju ha olika viljor, men då kanske en kompromiss behövs.
Att göra allt kommer förmodligen inte att gå, och risken är stor att det blir besvikelser om man inte pratar om det.
Och jag som fokuserat på att utveckla mig själv, verksamheten och mina anställda, kunde lagt pengarna på en handväska och så hade jag varit där.
ja lite ironisk
Tack så mycket! ![]()
Tack för ditt perspektiv!
Vårt bröllop lär nog bli för typ 80 personer och kostar nog 200-400k och boenden vi kollar på långsiktigt kostar typ 15m så att bara resa och blunda tror jag inte på riktigt.
Försöker mest hitta balans, förut tänkte jag att vi skulle ha råd med boende för 15m + bröllop + hinna få barn innan jag va 35 och sen började vi resa en massa samtidigt som jag insåg att jag uppskattar min fritid väldigt mycket med resande och golf och liknande. Det som skulle göra att vi skulle hinna med “planen” är att vi flyttar till typ Dubai/Singapore i 2 år och hinner spara ikapp…
Just nu börjar jag mest vela och letar perspektiv. Är lite vilse, har haft ångest över detta och tycker det är så löjligt mycket pengar med boende och bröllop. Just nu lutar vi åt att nöja oss med boende för typ 9-10m och inte stressa fram drömvillan.
Stämmer väl iförsig. En uppknäppt skjorta på en kille och folk hånar och säger att man inte är på solsemester, en u-ringning på en kvinna och folk tappar hakan och börjar snacka skit.
Sedan måste man ju såklart fundera på om sitt ”varför”?
Är det den dyra villa, eller det dyra bröllopet som gör att man blir lycklig?
Eller är det för att skapa någon form av tillfredställelse till att andra ska se att man har lyckats?
Det jag menar är att sätta pengar på bröllop och hus innan själva inköpen känns utifrån som att du värderar just höga kostnader som något bra.
Du skriver ju själv att det är mycket pengar, så vem gör du det för?
Polarna, grannarna, svärfar?
Tycker det är kul att styra fester och ha kul så det gör jag ju för mig själv. Sen att bo centralt sparar ju tid varje dag. Men man önskar ju att en villa med bra kommunikation kostade mindre
var väldigt mycket lättare för mina föräldrar att ha råd med motsvarande tror jag, är väl det som känns orimligt!
Det är ju strålande, detta krävs oavsett kön men som kvinna så är normen att mer tid och pengar spenderas på utseende. Beroende på bransch så är det olika stor skillnad men jag tycker det är värt att belysa då jag framförallt anser att detta är fel men att flera ska ta ett objektivt beslut vid anställning av framförallt högre positioner.
Män bedöms även på framtida potential medans kvinnor på vilket resultat de har presterat men det ska nog inte diskuteras i denna tråd.