Absolut att värdet är “rätt” hela tiden i olika växelkurser och att de kommer förändras med olika % beroende på vilken valuta man kollar på. Med ingen värdeutveckling så syftade jag på att det underliggande inte ändras i värde för att inte röra till det.
Bra, här ser du skillnaden valutakurs gör om jag äger sek istället för fonden. Men anser du då inte att genom att flytta 1Mkr värde från sek till usfond att då upphör det beloppet att följa sek. Skulle då sek valuta falla/rusa mot alla andra valutor i världen så är just det beloppet skyddat/frikopplat från sek. Därmed kommer det beloppet ha en annan köpkraft i SEK när det sen återförs till SEK som är grundvalutan vi i Sverige har och vi får anse att merparten bryr sig om den köpkraften?
Om person A köper USfonden, sek går sen upp 30% och jag inte köpt så får jag nu 30% fler andelar för mina sek allt annat lika än person A. Så vi får hela tiden utgå ifrån att tillgångarna ska tillbaka till SEK tänker jag.
Om den svenska kronan skulle stärkas till 2014 års nivåer skulle värdet på en USA-fond sjunka runt 40 procent, trots att USA-börsen stod stilla.
Från Placera, Valutarisk – hantera eller ignorera? | Placera
Många som far med osanningar därute.