Sparar enbart i Investor

Såklart inte. Inhemska varor lever ju inte i ett vakuum.

Bolån som är bundna har ju bundits till nominell ränta. Men rörligt och annat ändrar pris. Löner likaså.

Du ankrar fortfarande en nedgång i SEK till att innehavet i SEK automatiskt går ner pga det.

Om du köper en guldvärpande höna i USA och en i Sverige, med vilken kommer du kunna köpa mest falukorvar för guldet den värper, om SEK sjunker i förhållande till USD?

Det har du rätt i. Kändes skönt att ha det samlat! Men jag ska ta och sprida ut det istället!

Precis vissa saker är låsta nominellt, Bolån bra exempel men även mycket annat genom avtal. Finns tex elprishandelsavtal som löper på 10 år. Att avfärda hela valutaeffekten med “det jämnar ut sig” får det att låta som att det går på sekunder när det i verkligheten kan ta år.

Swedbank, Morningstar och Avanza beskriver nedan hur USD exponerade fonder som exempel har haft så mycket som 1/3 av sin avkastning i SEK pga valutaförändring USD/SEK. Med andra ord större kapital, än om USD/SEK varit oförändrat, att köpa tex falukorv för om hen säljer sagda fond och handlar falukorv innan priser justeras uppåt på falukorv vilket kommer ta tid.

Förslag på svar på frågan om valuta påverkar din avkastning i SEK är snarare JA men kom ihåg att vi inte kan förutse valutaförändringar samt att över tid jämnar valutaförändringar ut sig till största del pga en global marknad.

Länkar nedan:

https://www.swedbank-aktiellt.se/2024/maj/valutaforandringarnas_betydelse_for_ditt_sparande.csp

1 gillning

Något att tänka på är att det blir övervikt mot Sverige om man väljer ex Spiltan Investmentbolag Aktiefond. D.v.s. ifall man kör 50/50 med en globalfond. Hur mycket vikt du vill ha mot enskilt land/region är ju upp till en själv.

image

Så stor har inte valutaeffekten varit. Det där är räknat på handelsvalutan och därmed fel. Handelsvalutan är irrelent.

Valutaeffekten är mycket mindre och beror på de underliggande företagens verksamhets valutaexponering. T.ex. de stora bolagen har verksamhet i många länder och valutor. Räknar man på handelsvalutan så antar man ett bolag handlat i USD är 100% USD exponerat, vilket absolut inte är fallet.

Du kan inte ta amerikanska börsens utveckling i procent och säga att samma procentuella utveckling i SEK är lika mycket (sen bara räkna om med valutakursen). USD procent är inte samma som SEK procent. Om man räknar som om de är samma får man helt knasiga resultat som t.ex. att guld har haft olika avkastning beroende på vilken valuta den köptes i. Med andra ord att två likadana guldklimpar köpta samtidigt i olika valutor skulle ha olika värde 1 år senare. Självklart är det inte så, de är ju likadana.

1 gillning

Absolut 2 gultackor eller fonder är lika mycket värda oavsett köpevalutan. Problemet är att har du 10 guldtackor som måste säljas i usd och sen växlas till sek likt en us fond så spelar det roll hur valutan utvecklats under ägandetiden.
Frågan är ju bara så du är med på det eftersom du pratar om hur de underliggande företagen påverkas av valuta och det ej är frågan.
Du köper en tillgång värderad i dollar. Som du skrev om dollarn går ner 30% och jag inte köpt så får jag nu 30% fler andelar för mina sek allt annat lika. Påverkas jag av att stå utanför så påverkas jag/följer jag valutan om jag innehar den även om valutan för tillfället ligger i en fond istället för på sparkonto. Låt säga att guld måste köpas o säljas i USD i nedan exempel. Inga värdeutvecklingar.
Start vid USD kostar 10SEK köper du Guld/Fond för 1000sek men de handlas i usd så man måste växla till 100usd för att köpa. Måste sedan sälja guldet/fonden i usd o sen växla till SEK för där bor du och handlar falukorv mm.
Usd/sek sticker till att USD kostar 20sek.

Säljer guldklimpen/fonden och får 100 usd. Växlar dessa till sek och får nu 2000sek.
Vid 5sek per usd får du istället 500sek.

Dvs om fonden köps i USD så påverkas du av hur valutan förändras mot sek. Givetvis struntar tillgången i vilken valuta du äger den i men för dig och din köpkraft i landet du bor så påverkar det.

1 gillning

Nej det spelar ingen roll. Det är samma tröttsamam diskussion om att handelsvalutan spelar roll. Det gör den inte. Det ingen fråga ens. Om multiplikation och addition fungerar så är det matematiskt sant att handelsvalutan är irrelevant.

Nej. Du köper en tillgång värderad i alla valuta samtidigt. Handelvalutan spelar ingen roll. Återigen.

Det är för att när du står utanför äger du en tillgång som går upp relativt USD! Nämligen SEK! Det är inte att kursen förändrats, det är att du äger SEK! Mycket viktig skillnad.

Detta är ett exempel som bevisar det jag säger. Kursutvecklingen i guld är olika i SEK och USD!

Så i exemplet har guld haft en kursutveckling i SEK. Alltså du kan inte säga “inga kursutvecklingar”.

Annars får du effekten att en guldklimp köpt i USD och en likadan guldklimp köpt i SEK samtidigt har olika försäljningspris i USD ett år senare. Det har de ju uppenbart inte!

Du äger inte en aktiefond i någon valuta och du äger inte guld i någon valuta. Det är andra tillgångar än valutor.

Tror ni att den här tråden kommer landa i något mer eller har vi fastnat i cirkeldiskussioner?

4 gillningar

En jättebra fråga Emilv. Kanske inte :smiley:
Jag tycker jag tar fram källor och obestridliga exempel men Nightowl har svar på det mesta :smiley:
Hoppas vi pratar om samma saker :smiley:

Några gånger tidigare har ju folk faktiskt fattat detta med att handelsvalutan är irrelevant.

Inte direkt en ny diskussion på forumet.

Jag är bara sjukt trött på detta. Det är finns orimlig mängd trådar om detta.

Slutsatsen är varenda gång att handelsvalutan är irrelevant.

Här är en annan evighetstråd med mängder med exempel:

Absolut att värdet är “rätt” hela tiden i olika växelkurser och att de kommer förändras med olika % beroende på vilken valuta man kollar på. Med ingen värdeutveckling så syftade jag på att det underliggande inte ändras i värde för att inte röra till det.

Bra, här ser du skillnaden valutakurs gör om jag äger sek istället för fonden. Men anser du då inte att genom att flytta 1Mkr värde från sek till usfond att då upphör det beloppet att följa sek. Skulle då sek valuta falla/rusa mot alla andra valutor i världen så är just det beloppet skyddat/frikopplat från sek. Därmed kommer det beloppet ha en annan köpkraft i SEK när det sen återförs till SEK som är grundvalutan vi i Sverige har och vi får anse att merparten bryr sig om den köpkraften?
Om person A köper USfonden, sek går sen upp 30% och jag inte köpt så får jag nu 30% fler andelar för mina sek allt annat lika än person A. Så vi får hela tiden utgå ifrån att tillgångarna ska tillbaka till SEK tänker jag.

Om den svenska kronan skulle stärkas till 2014 års nivåer skulle värdet på en USA-fond sjunka runt 40 procent, trots att USA-börsen stod stilla.
Från Placera, Valutarisk – hantera eller ignorera? | Placera
Många som far med osanningar därute.

Finns det möjligtvis en bra youtube video på ämnet med lite rörligt material ? @Nightowl jag har sett dig förklara detta väldigt många gånger, och det återkommer ständigt.

Jag tror/trodde jag förstått detta sen många år tillbaka efter att ha blivit uppläxad.
Men när jag läser här så blir vissa saker lika jobbiga att förstå åter igen.

2 gillningar

Ja men jänförelsen är ju inte mellan SEK och USA fond. Jämförelsen är ju USA fond mot Sverige fond. En Sverigefond äger inte SEK utan aktiebolag.

Flyttar du 1 MSEK från SEK (bankkonto) till Svensk aktieindexfond så upphör majoriteten av exponeringen för SEK (upphör beloppet att följa SEK).

Gör du samma sak med en USA fond istället upphör också exponeringen för SEK.

Tyvärr verkar det vara rätt tunnt med det. Alla utgår från att deras valuta är statisk i värde.

ChatGPT har fel och likaså många banker som kommunicerar i sitt PR material som om handelvalutan har stor effekt. Helt enkelt är detta något som många inte förstår.

Finns t.o.m. banker som säljer valutahedgat guldpapper, vilket är helt koko. Det tar inte bort en valutarisk utan adderar istället en valutarisk på guldet.

3 gillningar

Jo men den stora skillnaden är att du köper US fonden i dollar dvs det sker en växling före köpet från SEK till USD och en överenskommelse om att när du säljer den fonden så får du dina pengar i dollar som du sen får växla till SEK. På samma sätt som när du blankar en aktie så behöver du inte äga den fysiskt för att exponeras mot värdeutvecklingen i den.

Medans när jag köper en svensk fond så är det köp i SEK och pengar åter i SEK. Därmed spelar valutautvecklingen ingen roll för min köpkraft i SEK.

Säg att du går in på banken och vill köpa svensk fond för 1 Mkr men de säger att du måste handla den i USD och få tillbaka i USD. För att veta att din svenska fond inte ska påverkas av valutaföränding mot SEK måste du nu samtidigt sälja/blanka 1 Mkr motsvarande i dollar. Annars kommer dollarkursen defacto påverka din avkastning på fonden eftersom du mäter i SEK.

Det spelar ingen roll. Du äger bara USD i några sekunder som mest. Handelsvalutan är irrelevant. Du får olika kurser när du köper och säljer. Dessa två kurser är exakt skillnaden mellan ut utvecklingen för underliggande bolag i SEK respektive USD. Dessa två effekter tar då ut varandra perfekt.

Räkna bara, använd guld istället för aktier så blir det mycket tydligare.

Nej absolut inte. Ställ upp räkneexemplet så ser du att så inte är fallet. Du behöver inte blanka.

1 gillning

Kalkyl

10 sek per USD
1 miljon SEK placeras men måste va i form av USD så banken växlar o placerar 100 000USD

5 veckor senare dollarn faller från 10sek till 1 sek per USD.

Underliggande tillgång oförändrad i värde guld eller fond (utbud/efterfrågan oförändrat, allt annat lika bortsett från valutaförändringen)

Säljer tillgången (guldet) får tillbaka mina 100 000USD

Växlar till 100 000SEK

Går hem o gråter för att jag inte valutasäkrade affären?!

Sen är ju guld ett lite risky exempel att bygga en valutates på för det kan ju antas öka med exakt lika mycket som dollarn faller. Men tar du tex en fond bara för att ta ett helt nytt exempel (skämtar) så påverkas det värdet av väldigt mycket mer än US valuta så att anta att det utfallet blir 1 till 1 hade man velat se statistik på. Men jag tror jag börjar se din poäng att om dollarn faller så stiger tillgången med ca motsvarande mätt i dollar och eftersom det då borde öka antalet dollar med motsvarande valutaskadan så blir det i kalkylen ovan en prisuppgång på 900% så att jag står med 1 miljon USD att växla till 1 miljon SEK?

Börjar vi förstå varandra? =)
Och isf är frågan, har du nån källa på att det justeras med 1 till 1 även för en fond och inte bara för guld?

Du räknar helt fel faktiskt. För du gör det felaktiga antagandet att SEK procent är samma som USD procent.

Den underliggande tillgången har förändrats i en av dessa valutorna men inte i den andra.

Gör samma beräkning på en dubbelnoterad aktie så ser du att det är olika utveckling på olika börser.

Kollar du @Esko graf här där man korrekt tittat på ett värdepapper i olika handelvalutor så ser du att de följer varandra mer eller mindre exakt:

Så det som händer om det är dollar som faller i ditt exempel är att du inte får 100kUSD längre utan 1MUSD och får tillbaka din miljon i SEK. Precis som du är inne på i slutet av ditt inlägg.

1 gillning