@Nightowl jag släpper gärna diskussionen men tycker inte du har presenterat några pedagogoska argument alls. ”nej du har fel” är inte speciellt hjälpsamt. Du får gärna länka trådarna som behandlar detta så kan vi läsa där istället om du tröttnat.
Så valutaeffekten spelar roll för företag men inte för mig och min portfölj. Jag kanske investerar genom mitt AB? Skämt åsido uppskattar gärna en pedagogisk förklaring.
Tar mitt ursprungliga exempel:
Jag köper en USA-fond i Sverige för 1000 SEK (Portfölj A) och en Sverigefond i Sverige för 1000 SEK (Portfölj B). Efter ett år säljer jag båda fonderna. De underliggande företagens värde/värdering är oförändrade i sin lokala valuta, men under året har SEK stärkts med 50% mot dollarn.
I detta scenario, trots att det inte skett någon värdeförändring i tillgångarna, innebär valutaförändringen att min USA-fond (Portfölj A) har genererat en avkastning på -50%, medan min Sverigefond har avkastat 0% (Portfölj B).
Om du har rätt, så ska inte detta ha påverkar mitt värde - och portfölj A och B är värt lika mycket. Men vilken portfölj skulle du välja när du går i pension?