Sparar enbart i Investor

@Nightowl jag släpper gärna diskussionen men tycker inte du har presenterat några pedagogoska argument alls. ”nej du har fel” är inte speciellt hjälpsamt. Du får gärna länka trådarna som behandlar detta så kan vi läsa där istället om du tröttnat.

Så valutaeffekten spelar roll för företag men inte för mig och min portfölj. Jag kanske investerar genom mitt AB? Skämt åsido uppskattar gärna en pedagogisk förklaring.

Tar mitt ursprungliga exempel:

Jag köper en USA-fond i Sverige för 1000 SEK (Portfölj A) och en Sverigefond i Sverige för 1000 SEK (Portfölj B). Efter ett år säljer jag båda fonderna. De underliggande företagens värde/värdering är oförändrade i sin lokala valuta, men under året har SEK stärkts med 50% mot dollarn.

I detta scenario, trots att det inte skett någon värdeförändring i tillgångarna, innebär valutaförändringen att min USA-fond (Portfölj A) har genererat en avkastning på -50%, medan min Sverigefond har avkastat 0% (Portfölj B).

Om du har rätt, så ska inte detta ha påverkar mitt värde - och portfölj A och B är värt lika mycket. Men vilken portfölj skulle du välja när du går i pension?

1 gillning

@Nightowl kanske är problemet att jag presenterar ett exempel som inte går att uppnå, dvs. en valutaförändring skulle driva andra effekter i min portfölj A och B vilket neutraliserar effekten jag argumenterar för? Måste kanske snöa in mig lite mer i detta :sweat_smile:

1 gillning

Nej det är här det går snett!!! A och B har haft olika real utveckling när du säger detta:

Samtidigt som valutakursen ändrats:

Så det underliggande bolagen har utvecklats olika! När du säger att de underliggande bolagen har utvecklats samma i respektive lokal valuta samtidigt som deras valutor har utvecklats olika så har de olika underliggande bolagen utvecklats olika!

Du använder olika måttstockar som har förändrats. Måter du samma tal på en måttstock som ändrat långd så har det du mäter ändrat längd.

Låtsas att valutan är en linjal som är graderad.
En i tum och en i meter (SEK/USD).

Mäter du en träpinne i sverige med M linjalen och den är 2,5 meter. Sen tar du och mäter samma träpinne med tumlinjalen så får du 100 Tum.

Mät nu 2,5 meter på m linjalen med tum linjalen. Du får 100 tum. Då mäter du valutakursen USD/SEK.

Det går nu ett år och din träpinne (fonden/guldet) är helt oförändrad.

Men valutakursen har ändrats så du mäter nu 80 tum per m på meterlinjalen med tumlinjalen. Tumlinjalen är helt enkelt ett gummiband!

Mäter du din pinne nu så får du 200 Tum på tumlinjalen och fortfarande 2,5 m på meterlinjalen.

I m så har pinnen utvecklats 0% medans i tum har samma pinne utvecklats 100%! Eller om man så vill har fonden utvecklats 0% i SEK (oförändrat) medans samma fond har utvecklats 100% i USD.

Vilket eskos graf jag länkade ovan visar ett exempel på. Samma fond (samma träpinne) handlad i olika valutor ger samma resultat i samma valuta men olika utveckling i respektive lokal valuta.

Samma sak gäller om du har två pinnar, en du mäter med USD linjalen (gummibandet) och en med SEK linjalen.

Båda pinnarna börjar som 1 m. Du mäter din svenska pinne till 1 m med meterlinjalen. Du mäter din amerikanska pinne med USD linjalen till 40 tum.

1 år senare så är svenska pinnen 1 m med meterlinjalen och amerikanska pinnen 40 tum med USD linjalen. Men USD linjalen är nu 1,5 gånger längre.

Så lägger du pinnarna brevid varandra har den amerikanska pinnen blivit kortare! Den amerikanska pinnen är nu 66cm men båda pinnarna är oförändrade i sin respektive valuta (linjal).

1 gillning

:+1:

Precis. Det stämmer ju inte helt på kort sikt på grund av effekter som redan tagits upp men på lång sikt strävar marknaderna tillbaka till läget där faktorerna tar ut varandra. Svenska bolags största tillgångar är inte beroende av SEK-kursen utan varierar motsatt mot valutasvängningarna. Bara att kolla på vad som hände med begagnatpriserna på bil när inflationen skenade.

Här tror jag det blir det fel. Du säljer en tillgång (aktier eller guld) som inte har förändrats i värde sedan köp. Du får tillbaka dollar som gått ned till 1/10 av det ursprungliga värdet. Således kommer du nu få 1000 000 USD som du kan växla till 1000 000 SEK.

Ser nu att @Nightowl har skrivit det i sitt svar också

Kan rekommendera detta inlägg med alla sina delar för att förstå valutaeffekter bättre. Var en ögonöppnare för mig. Tyvärr verkar banangrossisten ha lämnat forumet..

1 gillning

@Nightowl @emilv tack för att ni hjälper mig förstå! :+1:t2: Som ni säger har jag nog fokuserat för mycket på SEK kursen i isolation.

1 gillning

Tack, där föll poletten ner! :sweat_smile:

2 gillningar

Välkommen till den ljusa sidan. Nu kan du mer än många finans"experter" som inte förstår (avsaknaden) av påverkan av valutakurser. Så nu slipper du bli påsåld “valutasäkring” som egentligen innebär att introducera valutarisk och avgifter.

1 gillning

Om SEK stärks 10% i värde mot USD.

Kommer det påverka värdet på din globalfond?

Nej. Men du får fler av de nu 10% mindre värda SEK om det är SEK som går ner.

Är det USD som går upp 10% och fonden står still så får du lika många många SEK för fondandelen. Fonden har då stått still i SEK och samtidigt har samma globalfond gått ner ca 9% i USD.

3 gillningar

Nu frågade jag Zeppo, eftersom att jag är intresserad av hur människors uppfattningar förändras och att det vore intressent att höra hans åsikt!

:wink:

Jag förstår hur ni ser det i teorin men felar inte teorin på just att när du får många fler sek till följd av att den valutan går ner så blir just du som har en extra andel i något skyddat från sek påverkad gentemot massan.

Ja en global indexfond korrigeras omgående och handlas på rätt värde i varje valuta samtidigt varke sekund.
Men en medelsvenssons liv anpassas inte så snabbt och får leva med de fler eller färre kronorna ett tag innan hela Svenssons liv har ställts om. Detta pga tröghet i avtal som hyresavtal, anställningsavtal, bolån, avbetalning bil mm som är låsta i sek (nominella belopp). Vi såg Sverige ha en inflation på 10% och vissa fick löneökning på 2% bara som exempel.
Även ni som påtalar att påverkan är 0 på en globalfond verkar ändå hålla med om detta men snackar bort det med global ekonomi så allt anpassar sig. Det gör det men om det tar ett år blir man ju påverkad av differenserna.

Bolån 1mkr
Köper indexfond för 1mkr
Sek tappar valutavärde 50% så indexfond kostar nu 2mkr.
Säljer indexfond för 2mkr
Amorterar av bolån 1mkr och har kvar indexfond för 1mkr.
Valutan stärks nu med 100% vilket sänker fondinnehavet till 500tkr.
Säljer indexfond får tillbaka 500tkr. Mitt lån är fortfarande borta. Magi eller valutaeffekt?

Är det SEK som tappar värde eller valutan du jämför med som ökar i värde?

Beroende på vilket så får du olika svar på din fråga.

Men du dribblar också bort dig själv när du jämför en globalfond med ett lån. Det är inte en rättvis jämförelse.

On du istället jämför globalfond (eller för den delen en USA-fond) med en svensk fond.

Den svenska fonden justeras i pris efter valutan omgående (SEK), det är inte en process som tar flera år som ditt lån (negativ SEK exponering) eller varor i sverige. Så om du väljer att ha 1MSEK i en USA fond eller en sverige-indexfond introducerar inte alls denna valutarisk.

Om SEK rasar 50% så sticker både den svenska indexfonden och USAfonden 100% upp mätt i SEK. Så att köra USA för 1 MSEK är inte 1 MSEK USD/SEK exponering i relation till sverige-indexfond.

Så om du vill ha aktier, då får du risken (eller avsaknad av) valutarisken oavsett vilket land eller handelsvaluta.

Så köper du 100% svensk indexfond så tappar du också inhemsk köpkraft i SEK om SEK/USD kursen går till starkare krona. Detta eftersom du även i det fallet får färre SEK för din fondandel.

I detta exemplet:

Du får samma effekt oavsett om du äger en svensk indexfond, en globalfond eller en USAfond. Så du får ingen valutaeffekt för att det är en global eller USAfond. Utan den får du för att ditt lån är en negativ exponering mot SEK.