Uppdaterar efter maj 2023 och noterar att månaden var extrem i det att det både blåste massor och var väldigt klart och molnfritt. Solcellerna slog månadsrekord med råge och dagspriserna gick kräftgång.
Så, vad blev detta på räkningen för mig som har timpris för både köp och sälj då? Jo, jag betalade mer per kWh än jag fick betalt per kWh. Å andra sidan har jag sålt nästan tio gånger så mycket, så det gröper inte precis ur plånboken. Jag både köpte och sålde dessutom till lägre pris än vad det rörliga priset var.
Ångrar jag flytt till timpris på den sålda elen? Inte alls. Vi pratar om ett tvåsiffrigt belopp i skillnad. Visst skulle man kunna spela på att mer volatilitet infinner sig och byta, för att sedan till hösten byta tillbaka, men då hamnar jag i att försöka tajma elmarknaden och det tänker jag inte göra för kaffepengar.
Nu ska alla AC-maskiner igång, pooler värmas och alla vara hemma och ha datorer, duschar och spisar igång och semesterlediga svennar ska ladda elbilen etc. Dessutom verkar blåsten ha avtagit och priserna planat ut mer. Så jag sitter still i min elbåt och avvaktar. Den enda åtgärd jag gjort var att jag idag bad om utbetalning av de 12k som jag har innestående hos elbolaget. Jag räknar med att det hinner ramla in en del pengar i sommar, innan jag börjar använda dessa på riktigt i november eller så…
Ganska intressant att nåt annat än timpris ens finns som alternativ på den sålda elen.
Hursomhelst var ju t.om. medelpriset minus några av de dagarna som det var billigt på dan, så använda den själv borde vara mer lönsamt än att sälja ändå.
Vid vilket elpris går gränsen där det är mer lönsamt sälja än att använda själv (om man bortser från elpriset på dygnets andra timmar)?
Här är det när priset stiger över ca 60 öre, för det är ungefär vad de fasta kostnaderna / kWh kostar (nätavgift, elskatt, marginal på spotpris för köpt el).
Vet inte om jag skrivit det men jag tog vinterns elpriser och körde genom timpriskollen.se
Hade sparat ca 5% på timpris vs rörligt månads (medelpris) utan ändringar i konsumtionsmönster.
Men det blir ju automagiskt så att med timpris blir man en liten elförbrukar-Hitler och stänger av varmvattnet osv hela tiden så det hade nog blivit färre kWh på dyrtimmar, ungarna hade fått äta macka till kvällsmat osv.
Enligt EU direktiv skall alla elkunder senast 2025 ha en elmätare med timavläsning och nätägaren samla data på timförbrukningen för de som önskar timavtal.
Har du en ny elmätare så skall alltså din nätägare ha datan.
De skickar den till din elhandare aom du köper elen av.
Hur du kommer åt datan får du fråga din nätägare. I Eons Androidapp kan man ladda ner timdata. Begränsningen är antalet datapunkter, det blir ungefär 2 filer per månad.