Sparar man på timpris på elen vs vanligt rörligt elpris?

Jag råkade ut för att jag fick timpris trots att jag hade tecknat mig för månadssnittpris. Krånglade inte med det men ska precis byta elbolag nu och åter tecknat månadssnittpris. Ska bli spännande att se om även det omvandlas till timpris.

1 gillning

Jag och grannen gjorde en jämförelse. Vi har ungefär samma hus, samma frånluftsvärmepump (går inte att styra i tid), samma typ av familjekonstellation, fritidsvanor, ingen har elbil etc. Grannen har Tibber och jag har månadsbaserat avtal.

Vi jämförde vad grannen betalat i snitt per kWh från mars till nu i sept med mig. Resultatet blev att grannen betalat i snitt 17 öre/kWh mer per månad. Alltså timpris var dyrare. Vissa månader helt lika, vissa månader ca 50 öre dyrare med timpris. Vi ska fortsätta jämföra över vintern.

Min slutsats är samma som övriga i tråden, har man inte elbil som man laddar på natten eller kan styra sin värmepump till att bara gå billiga timmar lönar det sig inte med timprisavtal för villaägare. Att skjuta upp diskmaskin och tvätt till natten (vilket grannen gör) sparar tyvärr för lite i sammanhanget. Matlagning och belysning är ju svårt att ändra på. Den enda vana man skulle kunna tänka sig att ändra på är att duscha på kvällen istället för morgonen och köpa billigare värmepumpstimmar för att producera det varmvattnet på natten.

Jag kommer iallafall fortsätta med månadsavtal tills värmepumpen byts ut och bara jobba med temperatur inomhus och göra av med mindre varmvatten.

Detta kan man ju göra oavsett, mest för att hjälpa energisystemet i stort (vilken indirekt påverkar ditt elpris oavsett vilket avtal du har).

Disk bör man absolut kunna köra på natten, tvätt är jag tveksam till om det inte är så man kan ställa in den så den är klar på morgonen när man är vaken (är allergisk mot låta tvätt ligga färdigtvättad och bli skrynklig inne i tvättmaskinen)

1 gillning

Går nätägaren med på att du byter från timavläsning till månadsavläst?

När jag pratade med Jämtkraft när jag tecknade deras jämtpris så sa de att nätägaren (i mitt fall Härryda) är väldigt motvilliga att ändra tillbaka till månadsavläst om man väl gått över till timavläst

Absolut, jag håller med. Jag brukar också skjuta upp saker till natten när det går även om det inte påverkar just vårt elpris direkt. Det känns bra att kunna hjälpa till med det man kan göra. Skjortor och sånt försöker jag ta ut direkt men allt annat, ähhh, det hänger ut sig.

2 gillningar

Inrapportering för september i denna tråden:

Besparing på 30 - 35 % och 640 - 1 000 kr lite beroende på hur man räknar med timpris vs vanligt rörligt elpris.

1 gillning

Det är väl fördelen av att kunna leva som en tonåring med att gå till säng vid 03 och sova bort de dyra timmarna på morgonen :innocent:.

3 gillningar

Mitt timprisavtal gav för september nästan exakt 1 kr lägre kwh-pris. Mycket nöjd! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vet någon var man kan få tag på en tabell som uppger timpris timme för timme för föregående vecka? Hade velat få in det i excel för att jämföra med bör förbrukning så jag kan se ifall det är lönt att byta till timavtal eller ej

Har man disk och tvättmaskin från det här decenniet borde de ha en timerfunktion.
Vi kör diskmaskin så att så fort den är full sätter vi på den, fast med timern så den går igång på natten.
Tvättmaskinen programmerar vi timern så att tvätten blir klar lagom tills man vaknar.

Vattenfall och Godel har iaf historiska priset på sina sidor. Hos vattenfall behöver man inte vara kund. Det ligger flera år uppe.

Jag länkade i nån tråd, men testa söka på ”historiska priser vattenfall” el dyl.

Perfekt tackar men hittar ingen exportfunktion för tabell-läget, kopierar jag in den rakt av i excel får jag inte upp kolumnerna i separata kolumner, någon som löst det? Smidigt att jag kunde få ut min förbrukning i eons app i excelformat, nu behöver jag bara detta :slight_smile:

Om du kopierar daglig data från tabellen här Market data | Nord Pool så blir det rätt formaterat i Excel

Annars kan du göra anropet som görs i bakgrunden på vattenfalls sida som t.ex

https://www.vattenfall.se/api/price/spot/pricearea/2022-09-01/2022-09-30/SN3

Kopiera erhållen data till en fil som du kallar whatever.json, och sen konverterar du från json till xls eller liknande med t.ex JSON to XLSX - Convert document online

2 gillningar

Tack för svaret. Lite för över min förmåga att bygga själv men skulle gärna se en kommersiell produkt på samma princip!

Hej!
Skulle vara supertacksam om jag kunde få ett konkret tips på vad Jan Bolmeson faktiskt gör när han justerar värmepannan varje dag. Vad är det som egentligen justeras? Är det värmen? Varmvattnet? Har själv en Nibe F1255-16CU. Håller på att bli kompis med den och försöker förstå vad som går att schemalägga och om det är någon vits med det. Har nyligen skaffat timpris via Tibber. Bor i SE3 i ett stort hus. TUSEN TACK på förhand!

Väldigt enkelt gör jag följande:

• Ställer in den interna timern och “kapar” de två-tre dyraste timmarna genom att ha pumpen att inte köra då på värmen.

• Ställer in de två timmarna då den kör uppvärmning av varmvatten.

• Sedan håller jag koll på temperaturen på de olika våningarna (har sänkt till 19 grader) och jag anpassat värmekurvan.

1 gillning

Åh tack! Superbussigt att du delar med dig. Kopiera ditt upplägg.

Det som de allra flesta glömmer i diskussionen är den totala förbrukningen. Hur skapar man beteenden för att minska denna? Här har den stora revolutionen för oss varit att få direkt återkoppling om vår förbrukning varje dag (eller varje sekund).

Vi har sparat betydligt mer pengar genom att sänka vår totala förbrukning än genom de 30 ören/kWh som timpriset tagit oss under medel. Denna info finns även för de som har månadspris, men den är inte så väl förpackad oftast.

Direkt återkoppling är så fundamentalt för alla beteende-förändringar: produktionslinor gör kvalitet mätningar direkt, barnuppfostran, träning, Apple mäter din aktivitet, …

Så ut alla och skaffa er en väl förpackad mätning på er förbrukning och omvandla det till gissade kronor. Se till att du måste se det varje dag.

1 gillning

Jag har knåpat ihop ett litet verktyg för att göra det enklare att räkna på detta. Det finns på Timpriskollen och det enda man behöver är en csv-fil med förbrukningsdata från sin nätleverantör så kan verktyget med hjälp av den räkna ut vad det hade kostat om man hade haft timpris istället.

4 gillningar

Har timpris. För oktober fick jag ner priset med 24% jämfört med rörliga kWh priset som var på 115 öre/kWh.