Sparar man på timpris på elen vs vanligt rörligt elpris?

He he.
Ja det hade varit något det!

Håller helt med men skulle vilja göra ett tillägg. Vi har styrt uppvärmningen av vårt Spa-bad till 00.00-06.00. Annars är det definitivt elbil, värme och varmvatten som är värt att jobba med.

Ingen, men genom att stabilisera timpriset när förbrukningen är låg resp hög skulle folk i gemen lättare kunna planera sin förbrukning.

Alla anser inte att det är realistiskt för sin del att följa ett rörligt pris. Teknik som anpassar sig till priset underlättar också.

Risken är väl att fler och fler försöker komma undan de höga elpriserna genom att ladda elbilen 00-06, även industrin kommer att anpassa sig. Idag var det låga spotpriser på morgonen men ser man på priserna imorgon är det dyrt även 00-06. Om detta är något slags trend kanske det blir dyrt att ladda elbil i framtiden även under dessa timmar.

1 gillning

Jag tänkte också på detta. Vi kommer ha mängder med folk som till våren insett att dom lagat mat och tvättat mitt i natten helt i onödan…

2 gillningar

Men skulle kunna göra det rörliga (månads) priset billigare för alla andra i eftersom jag förstått att det beräknas volumviktat ? Hmm

Eller dammsugit mitt i natten :person_facepalming::rofl:

1 gillning

Jag tror iofs inte det är en trend som kan påverka “normala” sensomrar med regn och blåst. Men det är väldigt vad lådformad kurvan är imorgon. Det var likadant häromdagen.

Men ska man timstyra får man ju ändå kolla regelbundet. Att ladda två elbilar och alltid 00-06 utan “smart styrning” kan ju bli dyrt i längden om man plötsligt prickar en topp. Så’na kan dyka upp även nattetid.

Den där superbilliga elbilstankningen har ändå långt kvar till bensinen kanske, men risken finns att det kostar mer än det smakade plötsligt…

Jag tänker osökt på SVT-reportaget från Nürnberg i helgen där man släcker, stänger och sänker. Om tyskarna börjar värma allt om natten får vi ju snabbt en ämnare kurva. Då är enda lösningen en fleecetröja till… :grimacing:

1 gillning

Det är ju klantigt av Hr. Expert. Samtidigt tycker jag det är finfint om folk lägger om sina vanor även om man inte är bekväm med timprisavtal, det är ju bara bra att minska belastningen på systemet dagtid. Sen påverkar det inte priset i någon mätbar mening, det är ju inte effektbrist i Sverige som driver upp priserna.

Vi har börjat sätta diskmaskinen att gå igång kring kl 02-03 trots att vi har bundet pris till årsskiftet. I viss mån för att vänja oss när timprisavtalet drar igång då, men det känns också som en schysst grej att göra i “rådande europaläge”.

4 gillningar

Jo man kan ju vara snäll mot elsystemet även om man inte tjänar något på det själv.

2 gillningar

Jag gjorde så även innan jag gått över till timpris och tycker det är ganska terapeutiskt att plocka ur disk och hänga tvätt på morgonen innan övriga som råkar vara hemma vaknar. Det tar ändå en stund för tevattnet att koka. :slight_smile: När det gäller tvätt är det extra härligt på sommaren så hänger man ut den lagom till att solen börjar värma.

2 gillningar

Nu förstår jag ingenting. När man plockar ur diskmaskinen är ju slumpmässigt frikopplat från när man körde diskmaskinen. Diskmaskinen plockar man ur när köket är fullt av disk som måste diskas och någon ger upp, vilket typskt är några dagar efter att maskinen kördes. Eller gör vi fel… :thinking:

4 gillningar

Intressant!

Hur har du gjort det, i styrningen till badet?

Vilken temp har spabadet kl 6 vs kl 18-21?

Jag har ett Viskan Lärkö där en fas styr pumparna i badet och den andra fasen styr värmen. Jag ska lägga värme-fasen via en kontaktor och sen styra kontaktorn med Plejd.

Temperaturen i badet sjunker normalt ca 1 grad/dygn utan värmning. Har normalt 38 grader i badet och räknar med att det kanske tar 1 timme (knappt) att värma på natten.

Hm… maggropen säger mitt svalnar snabbare, särskilt vintertid.

Skulle kunna vara så. Hade inte superkoll på detta förra vintern men har för mig att detta är vad tillverkaren uppger. Vi får väl se i vinter :grinning: Vad har du för bad?

Det är ju stor skillnad om den omgivande temperaturen är “Trelleborg” eller “Nikkaluokta”. :slight_smile:
En grad värmeförlust per dygn låter i mina öron mest som sommarförhållanden.

Har kört timpris sedan april och hittills sparat 250 kronor. Inte mycket men hellre 250 i min ficka än någon annans. Känns skönt att ha möjligheten att avstå förbrukning under framtida extremtimnar.

Normalstor villa, SE3. Bergvärme, hybridbil.

1 gillning