Sparkonto i Qred bank

Hej

Jag kollade omdömen som Moank respektive Qred fått på Trustpilot. Moank hade fått 3,8 i betyg och Qred sverige 4,6 i betyg. Genom att kolla bankens betyg utifrån vad andra kunder tycker kan också hjälpa till att avgöra det slutgiltiga valet. Jag valde Qred bank och avslutade mina konton i Moank.

Jag tycker båda är bra både Moank och Qred. Moank betalar ut pengarna om ca 3 bankdagar och Qred betalar ut pengarna om ca 2 bankdagar.

Kriterier jag prioriterar mellan alla nischbanker med räntekonton, räntesatsen är förstås det första men sedan i denna ordning - majoriteten brister på minst två punkter:

1. Månadskapitalisering
  2. Bankkonto hellre än bankgiro för snabbare överföringar
  3. Fritt valt uttagskonto vid varje uttag före ett enda förvalt uttagskonto

Punkt 2-3 är ju förutsättningen för att man ska slippa mellanlanda pengarna i flera dagar på vanlig bank om man vill byta från en nischbank till annan nischbank med högre ränta.

skiter i betyg

insättningsgaranti o inlåningsränta är viktigast för mig.

Ytterst sällan jag tyckt att det var inte ngn större skillnad att använda olika nischbanker. Har använt minst 20st.

Den enda nischbanken som jag tyckte var dålig var Santander för de krävde en massa knapptryckningar för att få ut pengarna, trots kontot hade 30dgrs väntetid för att få ut sparandet. Jag missade 7:e el 8:e knapptryckningen så jag fick vänta 5-6 veckor, iställer för 4v

Ofta oklart att man först måste flytta pengarna internt till ett transaktionskonto för att inte drabbas av ”fördröjd uttagstid”, t.ex Coeli har det upplägget. Insättningsgaranti är förstås ett av de självklara kriterierna, missade det.

1 gillning