Har själv börjat “fall out of love” med Avanzas Sparkonto+ produkter. Innan jag flyttade över pengarna så hade jag dem på Marginalen och Hoist. Marginalen ligger ofta i den övre kvartilen på bundna räntor medan de rörliga också är skapliga.
Mitt system bygger på att jag har räntestegar med potter på olika bindningstider och på marginalen så var 3, 6 och 12m “auto renew”, dvs vidtog man ingen aktiv åtgärd så påbörjades en ny period. På Avanza är det i stället så att kontot stängs, likviderna förs över till ett “random” rörligt konto från samma aktör. Man kan dessutom inte se var pengarna kom ifrån bortsett från ett numeriskt kontonummer. Eftersom jag har flera konton och dessa för enkelhetsskull binds på samma dag så blir det minst sagt rörigt att hålla koll på var pengarna kom ifrån.
Har precis bundit om 3m konto, men när både den och 6m faller ut om tre månader så ska jag ta och fundera på om det är värt att flytta till annan aktör (även om jag då kommer att falla i “Milstolpar”).
Har alltid haft en acceptans för en viss ränteskillnad och inte alltid jagat högsta möjliga, men differensen känns som svår att svälja nu.