Det är många faktorer som avgör vilken ränta man sätter, men man bör komma ihåg att inlånade pengar kostar pengar för institutet så det finns inget självändamål i att låna in mer pengar än man behöver i övriga verksamheten. Men sen finns det en hel del psykologiska aspekter också att ta ställning till som t.ex. de som diskuteras i tråden. Att inte ha pengar till nya affärer är dåligt, att inte kunna betala ut pengar när kunderna begär uttag är riktigt dåligt.
Iom kontraheringsplikten så finns det inte någon shitlist för inlåningen, men kraven på AML/KYC har som bekant ökat och det är ingen exakt vetenskap, så vissa kanske kan ha mer otur än andra där
Jag upplever att många av de olika aktörerna som erbjuder “högre ränta” använder sig av BG eller PG med OCR-Nr vid insättning.
Något som gör att överföringen tar längre tid, om pengar ska flyttas från ett konto till ett annat. Då det först behövs en mellanlandning på min huvudbank.
Jag kollar efter konton med riktiga konto-nr, det har SBAB & Klarna, som båda håller 2,0% idag. Vilket tyvärr börjar kännas lågt då exempelvis Bluestep erbjuder över 2,5%
Har jag missat något alternativ? Ser även månatliga utbetalningar av räntan som ett plus i kanten, om än inte avgörande.
Det har att göra med om dom är anslutna till RIX (betalningssystemet) eller inte (dvs normalt om dom är banker eller kreditmarknadsbolag). Du har t.ex. Nordax eller Svea med hyfsad ränta som borde ha kontoöverföringar.
Har Collector nu, tycks ligga på 1.55% ränta. Skulle vilja binda delar men två försök har lett till jag fått hem en bibba, fyllt i, kopiera pass mm, skickat tillbaka - inget händer.
Uttagen har funkat bra. Har förstått så inte alltid är fallet med Klarna.
Hur fungerar utbetalningen av räntan på rörligt sparkonto? Skaffade Qliro då räntan var 2.55% men nu har dom sänkt till 2% vilket gör att jag kommer avsluta sparkontot. När jag går in och tittar på kontot så ligger räntan jag tjänat ihop nedanför mitt sparbelopp, det borde ju sättas in på bekoppet jag har på sparkontot. Vad är det för skit bank? Räntan borde ju gå in på kontot nu 31/12-1/1 men ligger fortfarande kvar. Kan bara ta ut dom pengarna som satt in, inte det jag fått i ränta.
Ringde dom idag och sa upp kontot. Räntan skulle sättas in först i slutet av denna månaden Januari då jag skaffade kontot i början på December. Dom skulle överföra räntan till mitt konto så återstår att se hur det blir med det?
Dom har nog förlorat många kunder nu när dom sänkt räntan
Det beror på KYC och AML krav (samt en viss ovilja mot företagsspar i branschen av olika skäl).
SBAB har för övrigt ett företagssparkonto med rätt hyfsad ränta, där man dessutom kan spara upp till 25 millioner eller något sånt har jag för mig. Genom att dom ägs av staten så får man väl i praktiken anse det som att hela beloppet täcks av insättningsgarantin.
Cred till de som orkar hoppa mellan banker som erbjuder bäst ränta. Rent konkret är väl just detta bästa sättet att visa sitt nöje (alt. missnöje) för banken. Att aktivt göra något.
Tyvärr är jag för dålig på den fronten, ligger kvar med mina pengar på SBAB som erbjuder 2.25% i dagsläget. Får se vart smärtgränsen går innan man börjar snegla på andra aktörer…
Det gäller inte bara sparräntan. Jag kollar även upp bilförsäkringarna varje år och det kan man spar in mycket på. Varför betala mer än vad man behöver?
Många bäckar små blir en hel del i slutändan.