Sparkonto med högst rörlig ränta just nu: (se sist i tråden)

SBAB har mig veterligen aldrig legat i den absoluta sparränte-toppen. Så är de extra punkterna värda att jaga bör du nog flytta :slight_smile:

2 gillningar

Fick en pushnotis från Lunar-appen att de skulle höja till 3,25 den 12 maj :slightly_smiling_face:

1 gillning

Måste ha bra många miljoner för att dessa 0,1-0,2% ska vara värt flytten ? :1st_place_medal:

2 gillningar

För mig är det en principsak

1 gillning

Tagit bort personlig information.

2 gillningar

Gjort liknande på min huvudbank Nordea. 3 mån revolving 3.29% mot 1.7-2% för rörligt beroende på belopp.

Tycker storbankerna hunnit ikapp nischbankerna rätt vettigt på 0-3 mån. Känns även lite bättre att ha cashen på någon av de 4 systemkritiska om det nu skulle blir riktigt rörigt ett tag.

1 gillning

Är SBAB systemkritisk?

1 gillning

Nej men statligt ägd så det borde räknas som detsamma, kanske t.o.m. bättre. Själv får jag inte bli kund där eftersom vi bor utomlands så får hålla till med de bankerna vi hade.

1 gillning

Jag tycker att det är ett märkligt sätt att resonnera på måste jag säga. Det vill jag säga med största möjliga respekt. Man hade lika gärna kunnat säga att det är just de med mindre medel som verkligen behöver se till att få de extra procenten, eftersom de gör större skillnad för dem.

Nej jag menar att varje gång du flyttar ska du till din storbank och pengarna kan ligga utan ränta eller med låg ränta emellan varje byte.

Och gör du ett par byten varje månad / år så kommer det inte bli mycket extra avkastning ändå.

Dessutom är ju 0,1% 70kr på 100.000 per år / e skatt och då kan jag tycka att det finns 100 bättre sätt att tjäna / spara 70kr på än att hoppa mellan alla dessa nischbankerna.
Det finns ett antal som har hög historik av att ligga i topp, välj en och jobba en timme övertid slippa googla på bästa sparränta och flytta pengar hela tiden.

Varför ska man till nån storbank?
Bara logga in på nätet och flytta runt, ingen med någorlunda koll på ekonomi har väl “lösa” sparpengar på gammelbank?

Dock har nog @anon10155543 en poäng i sitt inlägg. Eller kanske jag som också tänker galet. Men håller med, det brukar inte skilja så mycket i % mellan de som har högst sparränta.
Bäst effekt har man ju såklart om man flyttar från ett konto med ingen sparränta till ett med sparränta, t.ex. SBAB har ju 3.0% med ingen bindningstid.

Frågan är ju bara hur räntan beräknas, jag antar att det är dagar som räknas också när summan beräknas? Flytt kan ju ta några dagar & så tappar man ränta på det. Helt plötsligt blir effekten av att flytta mellan konton mycket mindre, än mer om man gör så frekvent.
Annars är det väl bara att hålla pengarna på t.ex. SBAB under årets gång, sedan 29 December så flyttar man till det konto som har högst ränta och njuter av full utbetalning?

Tycker att jaga bäst ränta på decimalnivå för de med små medel är att sila mygg & svälja kameler. Finns nog andra saker i hushållsekonomin att städa upp som ger bra mer effekt.

mvh,

1 gillning

Snart kanske vi kan outsourca bytandet till Lysa?

Nånstans ska pengarna mellanlanda och där är det risk att viss avkastning uteblir en dag eller två.

Om jag får nästan samma ränta på min “gammelbank” som på något helt nätbaserat väljer jag hellre “gammelbanken”. Speciellt som jag äger aktier i den banken.

1 gillning

Lysa tar dock sin avgift på 0,24%. Lysa erbjuder t.ex. en sparränta på 2,9% minus 0,24% (enheter) = 2,66% sparränta. Vill man göra det enkelt kan man bara ha ett sparkonto hos SBAB då, för oavsett vad räntan på Lysa blir (säg i paritet med högsta aktuella på marknaden) så blir det minus 0,24 procentenheter som i snitt leder till att sparräntan blir i nivå med storbankerna eller lägre.

1 gillning

Nu har Lunar höjt. Jag flyttade över halva min buffert dit då 3.25% obundet är bättre än min favo nichbank Sevenday i dagsläget.

Nu verkar Lunar ha höjt igen, 3,75%

en fråga från en lat person. Om jag startar ett sparkonto på avanza, sätter över min buffert där, hur lång tid tar det att sätta tillbaka pengar till mitt konto om det behövs?

Det har tagit 1-2 bankdagar när jag gjort uttag, men jag vet inte om det skiljer mellan de olika sparkontona eller om tiden är garanterad.