Sparprioriteringar för en 29-åring

Hejsan allihopa!

Jag är ganska nyintresserad av ekonomi och postar nu mitt första inlägg efter att precis ha nördat en himla massa youtubevideor av Jan m.fl. Jag skulle vilja ha lite personliga erfarenheter, perspektiv och även ekonomiska råd kring hur jag ska tänka med mitt sparande nu framåt när jag äntligen börjat!

Jag är 29, har precis fått mitt första jobb inom min utbildning med 35k i lön, 28k netto. Jag har fått en del pengar under uppväxten som sitter på ett fondkonto och uppgår till ca 500k. Jag har även en liten buffert på ca 20k. Men jag känner mig förvirrad över vad jag ska prioritera denna fas i livet - jag vill ju ha allt?!

1. Jag vill resa hyfsat snart, kanske under kommande 2 åren helst, då jag inte gjort det speciellt mycket i min ungdom och vill göra det innan jag blir “för gammal” för att göra det på ett visst sätt och ev. får barn.
  2. Jag lär väl vilja köpa en bostad så småningom. I Stockholm där jag bor är det ju dock inte supernära till hands än på ett tag om jag inte väljer nåt litet och långt ut vilket låter så deppigt just nu. Jag vill ju hänga i stan med mina vänner!
  3. Pensionen ska man ju också tänka på, även om det är 40 år framåt.

Jag har lagt undan ca 9000 i månaden nu för sparande. Min tanke är att lägga ca 70% på korttidssparande till resa, ca 10% på långtidsspar till pension, sen ca 20% på nån sorts mellanspar till ev bostad.

Hur hade ni prioriterat om ni var jag? Om ni är äldre - vad önskar ni att ni hade gjort i min ålder? Uppskattar alla inputs och tänk gärna väldigt fritt, jag känner mig anpassningsbar!

2 gillningar

Tycker du resonerar klokt! Jag är bara några år äldre än dig men skulle säga att äga min bostad har hittills varit min bästa affär. Ingen garanti att det ökar i värde men det ger även värdet av att ha någonstans att bo, förhoppningsvis lägre månadskostnad och för mig i alla fall trygghet i en fysisk egendom och inte ”luftpengar på banken”. Hur stor insats krävs för att bo där du vill? Hur lång spartid behövs? Är alltid roligare att ha ett mål med sitt sparande. :blush:

1 gillning

Folk kommer ge länkar till “starta spara mm” men jag kommer med lite personliga inspel:
Skilj på “spara för att använda snart” och “investera” och på olika buffertar.
jag hade delat in såhär (kan bli lite för komplicerat för vissa men jag tycker det ger tydlighet)
1 Kort likviditetsbuffert = bara till för att hantera fluktationer under året = Kan ligga på lönekontot. Tänk “det skall aldrig vara under 20,000 när saldot är som lägst på lönekontot” eller liknade

2 Nödbuffert = inte tänkt att använda förrän det blir större eller mindre kris och för att slippa ta av andra delar om mindre kostnad kommer plötsligt/cykel stulenkylskåp/reparerra bil/mobil i toaletten. Här tycker jag du skall ha minst 50,000. Kan ligga på konto med bra ränta. Man kan ha mycket mer här om man exempelvis har allt annat i aktier (dvs struntar i kategori 3)

3 Fonderingar/korttidsparande till saker du vet att du skall köpa inom 1-5 år: Jag tycker inte dessa skall ligga i aktiefonder. Det är inte långsiktiga investeringar utan lite beroende på så är det sparande eller ren fondering som Jan brukar prata om… Här skall det ligga = summan av det du tänker köpa. Så exempel Klocka 5000, Motorcykel 150,000 tavla 20,000 = 175,000
Placera i räntekonto eller om det går lite åt det längre hållet 3-5 år så kan du kanske ta lite mer risk men det är beroende på hur mycket du kommer lida om det försenas “kan du harva vidare med gamla MCn i 4 år till om börsen faller ?”
4 Långsiktiga investeringar: Detta är vad de flest på RT menar och skriver om. I princip pengar till pension, FIRE eller liknande bortom 10 år. Hur dessa skall placeras beror på risktolerans, vad som krävs för att sova gott etc men jag hade lagt det mest i globala indexfonder på ISK. Exakt hur man skall göra beror på bostad, lån, pension, tjänstepension mm

Det svåraste då? BOSTAD- om du kall köpa bostad för flera miljoner om 5-10 år…skall det då räknas in i 3 eller 4? Det hamnar ju litegran mitt emellan… Jag hade utan att veta mer om dig, tänkt såhär: Insatsen ärnågot du vet att du skall betala så den ska du inte tjäna ihop på börsen. I alla fall inte till mer än 30-50%, så den blir kategori 3 eller delad mellan 3 och 4 med det mesta i kategori 3.

Sno det du gillar av ovan om något

28 årig här, exad sen 3 är tillbaka.

Prio ett för mig var bostad, sparade ihop en fin slant och köpte min i år (hade ingen rush direkt).

Prio två resa (ska resa nu när jag fyller år yay)

Prio tre ha något löpande sparade (vilket nu är 100% akier i lysa)

IMHO: Har du en tjänstepension? om ja, tycker jag man inte behöver spara till pensionen. Om nej, se till att du får det.
Även om du inte har något mål är det bra att investera kan jag tycka, det är bättre med ett mål (en sköj resa typ new york två veckor, ny bil, bröllop etc)
Men, se till att köpa din egna bostad :slight_smile:

side note: Värt att kika på minpension.se man får veta hur mycket sätts in för din pension, det är ganska myk!

1 gillning

Hmm.. Ditt arbete. Är det av en typ som ger hyfsat snabb löneökning som planar ut på en hyfsat hög nivå inom säg 10-15 år. ? . Är det av en typ du tror att du kan vilja/klara av att jobba med ända in i kaklet. Dvs upp till normal pensionsålder.

• Om svaret är ja frågorna tycker jag att spara extra till pension är klart onödigt. Se bara till att du har normal avsättning till tjänstepension från din arbetsgivare och placera den väl i breda ,billiga globala indexfonder långsiktigt så blir pensionen riktigt bra om 40 år. Håll lite koll på utvecklingen minst 1 ggr per år.
    OM man har hyfsat hög lön kan rejäl löneväxling när lönen är god och barnen flyttat sista 10 åren innan pension vara vettigt om man vill gå lite i förtid eller öka på generellt. Det gäller mest om man bedömmer att man kommer få ut pension under gränsen för hög marginalskatt ( ca 55000 år 2026)
  • OM istället din lönenivå kommer ligga kvar där du är nu gäller med nuvarande regler att ett modest sparande på ex ISK till att dryga ut sin pension knappt gör nytta pga att olika behovsprövade tillägg jämnar ut mellan dom som sparat och dom som inte gjort det efter riktåldern. Sparandet kan man dock med fördel använda till att gå några år i förtid helt eller delvis.
  • Att ge sig iväg på säg månadslång resa eller längre man längtat efter är väl inte fel alls. Du har ekonomi för det redan. Bara att göra när det faller sig lämpligt för jobbet och rätt årstid etc. Om du redan träffat en partner du känner att du kanske vill skaffa familj snart med kan att vänta kanske vara extra ovettigt.
  • Inte fel tycke rjag att köpa en bostadsrätt säg 20 minuter ut med pendeltåg eller tunnelbana i vettig riktning från city. Runt 35 kvadrats 1:a får du för ca 1,5Msek med avgift 3000 . Kan du köpa direkt.

Väntade med att äga boende och investerade istället på börsen. Skönt att bo i hyresrätt för oss som gärna slapp rådda runt, bättre utveckling, och flexiblare. Sen behövde vi kvadrat och tomt och då blev det att köpa.

Om jag hade varit du hade jag räknat på hur många år mer du behöver jobba för att kompensera för att resandet tar medel som annars kunde lagts på långtidspar. Först då kan du egentligen bedöma om resandet är bästa användandet för pengarna, I min mening.

Håller med om detta, prioritera dina andra mål! :+1:

Hej och välkommen till forumet! :smiley:

Detta är tidsbundet och därmed prioriterat. Så spara på, men gör det på bankkonto med hög ränta och inte på börsen. En bra plan för var och när resorna ska ske är nog en vettig grej för att undvika under- eller översparande.

Hur bor du idag? Är det mer centralt och i hyresrätt så känns det väl vettigare just nu? Ägd bostad kan bli fokus när du vet hur det blir med familjeplanerna, tänker jag.

Skit i den om du har jobb i en vettig bransch och kollektivavtal finns. Varför spara mer till den nu, 40 år tidigare?

Som ovan. :smiley:

Jag var trygghetsnarkoman och nybliven far som inte älskar resande, så det blir lite tvärtom. Jag köpte hus istället. :joy: