Sparstrategi 2026?

Hallå allihopa och god fortsättning!

Jag blir snurrig av att läsa alla sparstrategier och spartips inför 20026. Under föregående år lämnade jag Söderberg och Partners och började månadsvis spara i följande fonder: DNB Global Indeks (70%), Avanza Emerging Markets (20%) och PLUS Allabolag Sverige Index (10%) - avskastningen blev dessvärre inget att skryta med.
Vad ska jag ändra, addera eller plocka bort inför 2026 - vad är era konkreta rekommendationer avseende sparande i alla dess former som fonder och aktietips?

Allt gott allesamans!

5 gillningar

Inget i portföljen. Bästa du kan ändra är din inställning och ha tålamod.

22 gillningar

Ingenting. Absolut ingenting!

10 gillningar

Det är en utmärkt portfölj och att ändra i den baserat på hur den gått under ett års tid är vansinne. Sitt still i båten.

9 gillningar

Det ser riktigt bra ut att du behöver inte ändra något :+1: . Svårt att göra det bättre än vad du har idag :man_raising_hand:

5 gillningar

Så länge syftet med sparandet är långsiktigt +10år så behöver du inte ändra någonting. Du behöver också kunna tåla betydligt sämre år än det senaste. Keep up the good work!

9 gillningar

Behåll den här portföljen och vi kan höras igen 2036 :man_raising_hand::rocket::rofl::+1: @Coolguy

Tänk om man kunde vara nöjd varje år +20% :folded_hands::wink::grinning_face_with_smiling_eyes::rofl::rocket:

3 gillningar

Det enda du har gjort som sticker ut marginellt från en standardmall är väl att du har Sverige på ca 10x marknadsvikt och tillväxtmarknader på ca 2x marknadsvikt.

Det är inte nödvändigtvis fel, du har underviktat globala aktier i Europa, Nordamerika m.fl. och överviktat Sverige, Kina, Indien m.fl.

Vill du vara mellanmjölk (i svensk småspararkontext) skulle du kunna ha runt 10% tillväxtmarknader, 0-20% Sverige och 70-90% globala utvecklade marknader.

Men det är inte så stor skillnad mot vad du har nu.

Fonderna i sig är mer eller mindre optimala och du behöver inte byta till något annat.

Ändra och vela inte så ofta bara, du kommer att förlora pengar på det i längden.

3 gillningar

Det är bara finlir @Passiv . Lika bra inte ändra något för att slippa göra TS ännu mer förvirrande :+1::man_raising_hand:

1 gillning

Tjena Jacke!
Om du skulle krydda sparandet med några aktier fram till 2036, hur skulle du tänka då och/eller har du några aktietips?
Hälsningar
Jonas

1 gillning

Räcker det inte med så många tusentalsaktier som du får igenom Dnb Global indeks s och Avanza EM? :thinking:

Nej jag har inga aktie tips då jag undviker rena aktier till 100%.

Bäst att du håller dig till din fina breda fondportfölj och ser till ladda in den med automatisk månadssparande. Mer behöver du dig knappast anstränga. @Coolguy

Mvh.jacke

6 gillningar

Är anledningen till att du funderar på att börja med aktier att du vill ha högre avkastning, att det är lärorikt eller att det är spännande?

Jag håller med tidigare skribenter.
Förutsatt att du har en lång sparhorisont och psykologiskt klarar upp och nedgångar så har du en utmärkt portfölj!

1 gillning

Snygg portfölj! Ändra inget och lägg din tankeverksamhet på att tjäna in pengar att spara istället (eller på någon kul hobby!)

Just. Keep. Buying.

2 gillningar

Är det helt fel tänk att ta in lite mer Sverige och sänka andelen USA tills dollarn börjar ta in på SEKen igen? Jag vill inte ha någon fajt om illusioner dock.

2 gillningar

Okidoki….tack och bock för konsekvent råd!

1 gillning

Vill du krydda med något så krydda med lite hävstång via värdepapperskredit, om din ekonomi i övrigt tillåter det och du har lång sparhorisont. Lycka till med investeringsmarathonet :slight_smile:

1 gillning

På detta forumet hittar du nog mest råd om breda indexfonder. Det är en bra bas att stå på men om du vill krydda detta med lite mer risk så finns det mängder av bra aktier. Vi har svenska alternativ som Investor som är “lite som en fond men bättre”. Storbankerna kan ge dig bra direktavkastning (men kan vara lite tråkiga när det gäller kursutveckling). Eller varför inte ge dig in i amerikansk tech som Microsoft, Alphabet m fl? Många hävdar säkert att det är övervärderat men så har det låtit under de 15 år jag varit på börsen. För min del har mitt ISK med mycket aktier i alla fall överpresterat mot mina fondtunga pensionsförsäkringar. Till exempel har mitt aktietunga privata ISK en utveckling på 452% sedan start 2014. Det tål att jämföras med de flesta indexfonder, vill jag hävda. Till exempel har Avanza Zero ökat 220% på samma tid. DNB Global Indeks S har gått upp 381%.

Det jag har lärt mig under mina år på börsen är att köpa kvalitetsaktier när det är billigt och sen hålla fast vid dem. Mina sämsta investeringar har varit mindre och hypade bolag som jag köpt på spekulation. Paniksälja har jag inte gjort utan kör mest med strutstaktiken när det gungar :slight_smile:

1 gillning