Jag har varit intresserad av att köpa in mig på Fivecation, där man tillsammans med 19 andra äger fyra semesterboenden.
Forumet har haft bra synpunkter på att upplägget är dyrt
En fördel med Fivecation är att det blir av att nyttja bostäderna, jämfört med att hyra bostad varje gång. För mig är det lätt hänt att jag snålar in och avstår från att hyra eller hyr enklare ställen.
En tanke är att sätta in motsvarande belopp på ett separat konto och använda dessa pengar för att hyra boenden.
Hur skulle ni sätta upp ett sådant konto/depå/isk?
För att det ska motsvara Fivecation kan man räkna på 3 miljoner i startkapital och en insättning på 5 000 kronor varje månad.
Uttagen ska motsvara åtta veckors lyxiga semesterboenden.
Med total och alternativkostnad kan du hyra bättre boende, där du vill, när du vill.
Lägg ner din fundering helt på timesharen, starta ett ISK som sagt, lägg alla pengar och månadskostnad där. När du ska på semester, ta kostnaden från ISKet. Och du slipper oroa dig från att timesharen blir osäljbar.
Jo, jag har lagt ner tankarna på timeshare. Frågan är mer hur jag skapar en sparstrategi med årliga uttag som “tvingar” eller kanske snarare stimulerar mig till motsvarande konsumtion av semesterboende som Fivecation.se skulle ge mig.
Super. Jag har aldrig hört någon prata positivt om det som inte säljer det / tjänar pengar på att man ska köpa det. Jag gillar ju John Oliver, här är ett inslag på ämnet time shares:
Hur menar ni att pengarna ska placeras på ISK? Semesterpengar är väl att ses som kortsiktigt sparande ifall man vill kunna resa varje år och väl på så sätt inte placeras på börsen?
Har redan ett ISK där jag ’tvättar’ pengar för lyxkonsumtion. Utdelande aktiefonder, flyttar sedan över utdelningen till spenderarkontot. Hade nog byggt liknande portfölj med startkapitalet och direktsparat månadsavgiften på spenderarkontot.
Samlar själv Sas-poäng för att tvinga mig ut på resor.
Tack, det var precis något sådant jag frågade om. Bra tips. Ska nog göra så. Xact Norden Högutdelande strävar efter att dela ut 4,5 procent årligen. På tre miljoner insatt kapital gör det 135 000 kronor. Lägger jag till de 5 000 kronor i månaden som Fivecation tar ut blir det 195 000 kronor per år.