Sparstrategier för 5.5 miljoner för en 75-åring

Inte insatt i Stockholms stad men funger mer eller mindre likadant i alla kommuner. Avgifter brukar dels ha en maxtaxa på någon/några tusenlappar. Total avgift varierar beroende på om man har hemtjänst och vilken omfattning, hemsjukvård samt ibland hyra för t.ex. hjälpmedel. Avgift varierar också beroende på inkomst, dvs inte förmögenhet, där en dålig pension ger lägre avgift. Oavsett inkomst finns det dock en maxtaxa.

1 gillning

Något som man måste ta hänsyn till är hur hon kan hantera nedgångar på börsen. Jag hjälper mina svärföräldrar (i 80 års ålder) med ekonomin och de kan inte hantera sådant särskilt bra, en liten nedgång och de tror att de inte kommer att klara sig ekonomiskt. Jag har faktiskt rekommenderat de att ha det mesta i räntor. Inte för att det är det ekonomiskt klokaste, men för att alla kan sova bättre så. De kommer att klara sig ändå.

2 gillningar

Jag vet äldre som har allt på sparkonto. För stressigt med nedgångar.

5 gillningar

Tack för input och lite nya vinklar. Både jag och min bror har nyligen köpt bostad och flyttat så ingen vill bo i mamma hus. Mamma funderar även på bostadsrätt om hon inte får en hyresrätt så där kan uppskovet används.

Bostadstillägg får hon idag. 14000 SEK/mån efter skatt, inklusive bostadstillägg inser jag nu. Glömde det! Hon har 14 000 SEK netto att röra sig med varje månad. Jag kan tycka att även om det är lagligt så känns det moraliskt fel att få bostadstillägg om man har 5 miljoner på banken.

Många i tråden nämner förskottsarv/arv och jag (som är partisk i frågan) håller med men tyvärr har syskon nummer 3 stora svårigheter med missbruk och kriminalitet. Mamma vill vara helt rättvis, men i nuläget kommer stora summor till syskon nummer 3 troligen gå oavkortat till fel saker.

Om ni som klarar att hantera “arvet” nu får pengar nu och den som inte klarar det får pengarna senare så löser ni det problemet. Kontakta en jurist för det skriftliga kring det så att det inte blir problem senare.

Tråkigt läge. Kanske betala för ekonomisk rådgivning från oberoende proffs? Vet att det nämns här titt som tätt men kommer inte ihåg vem/vilka som rekommenderas.

Syskon no 3 behöver inte få pengarna i handen. Förskott på arv räknas av så Syskon no 3 har 25 år till att få ordning på sig om du och ditt andra syskon får förskott på framtida arv om det är explicit uttryckt att det är just detta ni får.

Det kan finnas vissa utmaningar att förklara det för ett syskon med den problematiken inser jag, men det blir nog inte bättre av att om 25 år så ärver ni 1/3 var pang bom.

Ta kontakt med en familjejurist för att undersöka hur det formuleras.

Det är bättre på alla sätt att skifta ut delar av arvet NU än att vänta, då ni kan ha en längre investeringshorisont ön din mamma, även om hennes lägre kapital ger lägre inkomoster.

Din mamma skall naturligtvis inte ta några risker med kapitalet, om det inte är så att den delen som sätts exempelvis på börsen är just den delen ni skall ärva. Jag gjorde så att min far har allt på bankkonto, även om räntan är låg täcker den inflationen. Och lösa lånen som hade högre ränta än sparkontot.
Vid 82 års ålder går det inte att ta risker längre :slight_smile:

Det räcker och blir över oavsett.

edit: Missade Erik71 svar.

Ja, som sagt, ni måste nog ta fajten med ert syskon förr eller senare.

4 gillningar