Spartips välkomnas

Om någon är nyfiken, så tog jag just det beslutet om att flytta allt sparande till Lysa, d.v.s. en insättning på 100k + 5k/mån framöver.
Alla andra ställen är pausade tillsvidare, inklusive SEB då mina villkor och rabatter gäller fram tills nästa låneomförhandling om ett år ungefär, annars kör jag på rörliga 3-mån. ränta för tillfället.

Fästmön, den nyblivna mamman, fixade jag också sparandet åt på Lysa på 1k/mån istället för bankens dyra fondspar och den kommande skatteåterbäringen som startkapital, trots inkomsten från Försäkringskassan på dryga 11k/mån under mammaledigheten nu fram till årsskiftet då jag kommer få ta över :baby:.

Jag har skrivit ihop en snurra i Google Kalkylark som en app, som balanserar ut våra utgifter proportionellt baserat på månadsinkomsterna, så hon inte behöver känna sig alldeles för ekonomiskt utsatt. Dvs jag står för ungefär 75% av hushållet utgifter och swishar över en slant på mellanskillnaden för hennes utgifter.
Jag kanske kan dela verktyget om intresset finns.
Bildexempel:

En fråga som dyker nu upp när man ändå håller på flyttar allt till Lysa om man ska även ha sin buffert på deras sparkonto?
Fin ränta på 3,9% för tillfället utan bindningstid låter ju bra eller?

1 gillning